Photoshopfix & hem(ut)gång!

Då var första "veckan" för den här terminen avklarad! Nu är man utbildad biotopkvartist! ;) Är typ 300pers i hela Sverige som har intyg på det om jag förstod ledaren rätt.

Och ikväll bär det av hemmåt! Men först till matchen mellan Färjestad-Linköping.

Satt och pillade lite med photoshop igår efter jag skrev blogginlägget.. Satt o försökte göra en ny header till ett kommande annat bloggtema. Tyvärr är min fantasi mycket mer inlivande än vad mina kunskaper i Photoshop är så får ta och bli lite bättre på det först innan jag kan ladda upp en ny header med nytt bloggtema =)

Kroooogen imorn!!

Biotopkvartering

Hej och godkväll!

Nu är jag hemkommen från dagens exkursion vid Ranån. Var en lång dag idag. Vi har lärt oss att klassa vattendrag och även närmiljön runt omkring vattendraget. En himla massa grejer som ska fyllas i olika protokoll. Men rätt kul är det! :P

Har precis passat på att ladda in lite bilder på datorn från min digitalkamera! Hittade ett gäng bilder som jag typ glömt bort att jag tagit.. Alltid lika kul att checka minneskortet ;)

Imorn väntar avslutningen av kursen i biotopkartering. Går från 08:00-12:00 om jag inte minns fel så kort dag! På kvällen sen blir det Färjestad-Linköping i Löfbergs Lila Arena =) Ska även passa på att åka till en djuraffär innan och leta efter en speciell sorts akvariegrus som jag har i ett av mina kar hemma i Kumla men som jag inte hittat i Örebro :S

Sen bär det av hemmåt Kumla igen! Så på fredag blir det utgång! Det hanns aldrig med förra helgen eftersom jag kom hem rätt sent från Ullared och hade massa annat att göra :P Ska bli jäkligt kul för har inte varit ute i Örebro sen jaa.. jag vet inte när. Om man inte räknar med Björn Rosenström på Strömpis i typ, juli?

Nu ska jag titta efter lite beten på internet sen ska jag pilla vidare lite med photoshop! Riktigt kul med nya CS5 även fast jag inte förstår ens 1% av alla funktioner som faktiskt finns i programmet! Skulle verkligen vilja gå en proffesionell kurs i photoshop. Så jäkla bra att kunna!

Vattnet granskas!

Då var man igång!

Jajjamen! Nu är det igång igen. Idag började kursen i Biotopkartering. Kortfattat sagt kan man väl säga att det handlar om att man ska lära sig att se vilka åtgärder som bör vidtas för att förbättra ett vattendrag som en å, en bäck eller liknande. Tillexempel så är "fisktrappan" vid Wadköping i Örebro (vid kanslibron) en åtgärd till följd av att man konstaterat att ingen fisk tidigare kunde ta sig upp och förbi vid bron.

Jag tror jag kommer trivas ganska bra här! Det verkar som om någon ALLTID är vaken som man kan hänga med.. Men det jag saknar på rummet är min tv + mitt xbox! Det kommer vara mycket välkommet när jag tar hit det nästa helg ;) Sen ska jag även komma ihåg att ta hit en skarvsladd för som det är nu så saknar jag lite uttag till en del grejer.

Imorn blir det heeeldag. Börjar 8 på morgonen och håller på till mörkret faller. Vi ska lära oss att biotopkartera på riktigt så att säga :P Ska bli väldigt lärorikt och spännande!

Nu blir det till att mecka lite med Photoshop! Laddade ner nya CS5 och är verkligen imponerad av det jag sett på youtubefilmer av det nya photoshop så nu ska jag, amatören himself börja trolla lite med några bilder =D

Hösten är här!

Inflyttad på Bergsgården!

Hej bloggen!

Blir ett lite längre inlägg idag eftersom jag inte haft tid att skriva i helgen.

Både lördag och söndag var mina mest hektiska jobbdagar någonsin! Det var lönehelg, det var kampanjblad, det var annons i NA och det var VÄLDIGT MYCKET FOLK på Grizzly i helgen. När vi dessutom bara är 2 som jobbar (+1 extra mellan 12:00-15:00) så blir det enormt stressigt när den ena kunden kanske vill ha hjälp med fiskar (tar 2-10 min per kund beroende på hur mkt hjälp de behöver), och dels folk som bara vill betala något i kassan. Sen kommer det plötsligt någon kund som ska ha hjälp med att plocka ihop ett helt paket med bur, mat m.m. + en kanin tillexempel. Det är inget man gör på 2-3 minuter precis och när en är upptagen med en sån grej, ja då säger det sig självt att det blir tufft med bara 1 man på allt annat!

I lördags var det även hockeydags igen! Jag slutade 17:00 på Grizzly, Marieberg och matchen började 18:30 i Karlstad. Före det hämtade jag dessutom upp Emma, Flugan och Adrian på resecentrum i Örebro! Men tro det eller ej, vi hann till matchstart! Matchen slutade för övrigt 3-0 till Färjestad så det var bra! :D

Idag har jag gjort rent mitt akvarium hemma, med hjälp av Marie =) Det blev väldigt bra! Hade med kolsvart sten från Gotland som jag la i. Blev väldigt fina kontraster mellan svarta stenarna och gröna växter =)

Och nu har jag även flyttat in på Berggården och har packat upp mina väskor osv på rummet :) Här ska jag bo resten av studietiden vilket blir till slutet på april =) Kommer nog bli kanon!

Imorn börjar skolan igen med en kurs nu i 3 dagar i Biotopkartering.

Ha det bra! =D

Nya lyan i Bergsgården :P

På plats i klacken, Färjestad-AIK 3-0

STRESS

Hej bloggen!

Har tyvärr inte tid att blogga nu.. har minst sagt fullt upp. I förrgår kväll kom jag hem från Gotland, igår var det klippning på 2 håll, håret och gräsmattan! Sen bar det iväg till Färjestad-Frölunda, torsk 2-3. Kom hem efter 23, sov mindre än 4 timmar upp 03:45 för att åka till Ullared!

Så där har man knatat hela dan och gjort bankrutt i plånboken. Har precis kommit hem och telefonen går varm, minst sagt! Ska jobba imorn och söndag, och det hade varit sjuuuukt mycket folk på jobbet idag så imorn kommer bli JOBBIGT! :S :P Sen ska jag bränna in till örebro resecentrum för att hämta upp folket för att åka på Färjestad-AIK! 1 och en halv timme före matchstart i Karlstad slutar jag jobbet.

Sen blir det hem till Kumla på kvällen, och kanske in till Marie dessutom! Sen är det jobb igen söndag och söndag kväll.. ja söndagkväll är jag en död man!

På återseende när tid finns!

/D

Inrikesflight

Hallo bloggen!

Idag är jag ledig. Guiden Per är till Stockholm över dagen för att delta i ett möte så jag fick ledigt idag =) Imorn gör jag min sista dag, tyvärr, på FishYourDream som praktikant. Synd att det dels har varit så kort tid som jag varit här, och även att säsongen inte riktigt kommit igång fiskemässigt.

Men trots det känner jag ändå att jag lärt mig en hel del! Det är väldigt lärorikt att följa jobbet med att sy ihop paket för gästerna som ska komma hit och fiska. Man lär sig liksom att dels förstå helheten med vad alla kostnader ska täcka, hur man går tillväga för att lyckas med kunden etc. Väldigt lärorikt iallfall!

Har precis bokat och betalat inrikesflyg i Thailand i vinter för mig & Flugan! Inte illa att flyga tur&retur för under 450kr på person :P

Har även mer eller mindre beslutat att åka endurocrossar i Chiang Mai som ligger i norra thailand! Jävlar vad kul! Något som jag alltid velat prova på.

Har även bestämt mig för att jag ska bli bättre på Photoshop på ett eller annat vis. Trots MVG från kursen i det på Kvinnersta så känner jag mig idag helt nollad! Nej blir att ta tag i det ;P

Ha det bra!

/D

Off road bikes crossing a stream in Chiang Mai

Valfusk

Just ja! Glömde ju bort att blogga om en grej.. var och röstade i fredags efter jobbet för att slippa åka in till Visby idag bara för att rösta.

Alla valsedlar är ju placerade i några stora ställ.. och det märks ju vart man än går att det förekommer "fusk". Där jag röstade tillexempel hade man valt att placera Sverigedemokraterna och Piratpartiets valsedlar allra längst ner i stället, där man inte kunde se vad det stod på lapparna om man inte iprincip satte sig på knä för att titta vad det stod på dem.

Även miljöpartiets lappar var placerade på ett uselt ställe medans Vänsterpartiet, Moderaterna, Socialdemokraterna och de andra vanligaste partierna fick ha sina valsedlar i flera olika fack högt upp där de var väldigt synliga.

Märkligt kan jag tycka att det får vara så.. på vissa ställen har man ju till och med läst om att vissa partier, framförallt de mindre partierna som piratpartiet inte ens har några valsedlar på plats.

Nu är jag inte förespråkare för varken Sverigedemokraterna eller Piratpartiet, men tycker ändå att alla ska få ha en rimlig chans. Alla tycker olika och ska vi i Sverige sträva efter ett jämnlikt samhälle, så skiter det sig ju redan innan folk ens ha röstat.Tycker jag.

Supervecka!

Ohh vilken slapp helg! Har varit lite småsjuk de senaste dagarna så har på sätt och vis varit skönt att inte göra något alls. Dessutom har vädret varit kasst, så jag får skylla på det att jag inte varit ute så mycket :P

Veckan som kommer är fullproppad med roliga händelser! Imorn till onsdag jobbar jag sista dagarna på Fishyourdream, och på onsdagkväll åker jag hem igen till Kumla. Torsdag är det förhoppningsvis tid hos frisören innan det är dags för HOCKEY!! Färjestad-Frölunda i Löfbergs Lila Arena =) Ska bli riktigt riktigt kul! Taggad till hundrafem!

På fredag är det Ullared som står på programmet! Alltid nice att åka dit eftersom man hittar mycket grejer till bra priser! =) Sen blir det ev. krogen på kvällen sen! :) Och lör-söndag är det jobb på grizzly! Direkt när jag slutar på lördag eftermiddag bär det av med Malin, Flugan, Emma och Adrian till Karlstad för att se Färjestad-AIK! Det blir också ruggigt kul! :D

Can't wait for this week! =D

Lär bli bra drag i klacken! Ska ladda med halstabletter och ramsor! ;)

Land Rover safari

God lördagsmorgon!

Helg, jag nu är det helg! Eftersom jag är medveten om att antalet helger framöver som jag inte har något inbokat på är väldigt få till antalet så tar jag tillfälligt i akt att ta det väldigt lugnt i helgen. Har gått och dragit på mig en liten förkylning dessutom så kan vara skönt att inte göra något spec. =)

Igår var vi ute på LandRover-safari med drygt 20 gäster från ett företag på fastlandet. Vi åkte runt på lite "bumpy roads" och åt en riktigt god baguette på en stenstrand i Lickershamn. Gästerna såg ut att trivas bra i den gotländska solen!

Var även duktig och röstade igår när jag ändå var inne i stan =)

Nu idag när jag ändå inte har så mycket för mig tänkte jag bränna ut en drös filmer som tar upp all plats på min externa hårddisk och sen tänkte jag även försöka göra om blogglayouten lite grann.. ser så mörk och tråkig ut :S Någon som har förslag på hur min layout ska se ut? Färger? Bilder? Och är det någon som känner sig manad att hjälpa till med att ändra så tas det emot med öppna armar! Jag är nämnligen kass på det =P

Bilarna =)

Gästerna skådar över Visby

Idag är dagen med stort D

Hej bloggen!

Idag är det dags. De flesta av er vet nog vid det här laget att min passion för Färjestad, är stark!

Och idag är det dags! Idag börjar Elitserien 2010/2011 för Färjestad! Bortamatch mot SAIK, laget som slog ut Färjestad förra säsongen i kvartsfinal. Två klubbar som gått ut med att målsättningen för säsongen är SM-guld.

Hur går det i matchen? Jag skiter i vilket. Bara Färjestad går segrande ur striden =)

Så jag tänkte att dagen i ära så ska jag TIPPA hur Elitserien slutar, och tabellen ser ut enligt följande;

1.Färjestads BK
11.Luleå Hockey
12.AIK

Torskröj

Vafan! Hade skrivit ett inlägg igår men det tycks inte ha varken publicerats eller sparats =( Aja.. Får skriva lite nu istället.

I söndags var jag, Jocke och Kenny iväg till Fårö för att fiska gädda bland annat. Och fisket gick.. TRÖGT! En fisk upp efter en kvart men det var dagens enda gädda. Efter fiske lite här och var och bilkörande i fårhagar så bestämde vi oss för att prova lyckan i området kring Digerhuvud som är ett erkänt bra torskställe. Man står längst ute på pallkanter och kastar ut där djupet går ner emot 50-60 meter!

Och torsk, det fanns det! Vi fick upp emot 40 torsk på ca 2 timmar! Det var hugg i nästan varje kast kändes det som imellanåt =) Så idag ska jag äta en torsk som jag tog upp då =) Inte fel med egenfångad, Östersjötorsk! =)

Igår beställde jag även lite fiskeprylar! En flytväst från Baltic, en sån där lätt och smidig som blåser upp sig själv om man faller i vattnet. Och även 2st sidoparavander från Blackbeast! Så nu jävlar är man redo för lite duster på vattnet i höst ;)

Nej nu blir det snart av att åka och fiska gädda och plocka svamp! Är ledig idag eftersom jag jobbade i lördags med tv4 eventet =)

Bilder får vi hålla till godo med till jag antingen knäpper ett kort med mobilen eller får tag på kamerasladden hemma i Kumla igen =P

I vattnet med Berghagen o Co

Hej!

Har nyligen kommit hem från kändisfisket! Jag och Per mötte upp gänget vid deras boende på södra Gotland. De som var med och fiskade var Lasse Berghagen, Petter, Plura Jonsson och Petra "September" Marklund! + En drös tv4nissar som spelade in för det kommande programmet "Så Mycket Bättre". De övriga som dock inte följde med ut och fiska var Di Leva (han hade inte kjol! :O ), Lill-babs och Christer Sandelin.

Så nu kan jag skryta med att Lasse Berghagen har använt mina vadare ;) Han var glad över att det faktiskt fanns vadare i hans storlek. Han jämrade sig över 48. Tsss.. Småfötter! ;) En annan har ju 49 på en del dojjor :P Lasse var en skön typ. Fick hjälpa han att få på sig vadarna också =P Han berättade att de varit och spelat paintball då han lyckats skjuta kameramannen i de heliga religionerna! Haha!

Hur gick då fisket? Inget vidare. Men det fanns massor av faktorer till det. 1. De var inte proffs direkt på fiske 2. Säsongen för havsöring har knappt börjat ännu 3. Det cirkulerade 2 sälar utanför fiskeplatsen 4. De stod still!

Men förutom att de inte fick någon fisk så tror jag det hela blev lyckat =) Tror att jag kommer vara linslus ett par gånger under avsnittet ;)

Bild får det väntas med. Dels för att jag inte har någon kamerasladd med mig till den kameran jag tog kort med och dels för att vi helst inte ska publicera några bilder innan programmet visats i tv!

Imorn blir det fiske med Kenny & Jocke! =)

Berghagen - En skön typ!

Kändisfiske

Hallå bloggen!

Idag har jag hållit till nere på Fishyourdream's kontor. Massvis av rullar har smörjts med fett och vadare, spön och andra tillhörigheter har packats för morgondagens event. Imorgon ska jag nämnligen följa med Per ut på kändisfiske! Tv4 är på ön för att spela in ett nytt lördagsunderhållningsprogram som kommer visas i oktober. "Så mycket bättre" tror jag programmet kommer heta.

De som kommer vara med i programmet är Thomas Di Leva, Lasse Berghagen, Petter, Plura Jonsson, Christer Sandelin och September! Programmet ska tydligen gå ut på att deltagarna ska tolka varandras hitlåtar så att säga :P

Så gissa om det ska bli kul att se Di Leva i ett par vadarbyxor xD Nu ska inte alla fiska om jag förstått det rätt men ändå :P

Återkommer imorgon med någon bild och rapport om fisket gick bra! =D

Di Leva i vadare imorn? ;)

Lycka x3

Halloj bloggläsare!

Idag har varit en riktig kanondag! På morgonen hängde vi upp lite tavlor på kontoret nere i Visbyhamn. Snackade och spekulerade lite i hur det nya saltvattensakvariet ska placeras som handledaren ska ha på kontoret. Och akvarium, det är ju iprincip en annan av mina favvo-hobbies utöver fisket så det går ju ingen nöd på mig här inte =)

På eftermiddagen åkte vi ut till hemlig plats för att leta svamp. Vi hittade lite grann, men inte så mycket till en början. Det var trattkantareller vi var ute efter. Men efter en stund hittade vi en riktig drömplats med hur mycket svamp som helst!

På ett par timmar fick vi ihop nästan en hel Willys pappkasse med svamp!!! Det är bra många liter i en sådan! Säkert 5kg var det. Visserligen innan torkning men ändå =) Sjukt avkopplande och livsnjutande är det verkligen att vara ute i skogsmark och plocka svamp =)

När jag började bege mig hemmåt fick jag dessutom reda på att det nu äntligen löst sig med min & Flugans flygbiljett hem från Thailand. Så vi blir borta 10Dec-14Jan!! =D Så skönt att ha det spikat nu.

Och inte nog med det. Min bil är gas/bensindriven och eftersom det tidigare inte funnits någon gasmack på gotland så åkte jag förbi och kollade där det för tillfället byggs en gasstation som visade sig ha premiäröppning just idag! Så det slutade med att jag fick 3/4 tank med gas, helt gratis för att det var invigning. Det tackar man ju inte nej till precis =D

Skogens guld var det gott om idag :P

Säsongens första havsöring

Yey! Idag var det dags för höstens första havsöringspass för min del. För nog allt vill jag kalla det höst när vi nu är inne i september trots att det fortfarande är närmare 20 grader ute!

Så klockan ringde 03:55 imorse. Det mesta var packat och klart så jag kom iväg 04:30 från Tofta in mot Visby där jag skulle möta upp guiden Per från Fishyourdream (som är min handledare på LIA:n), hans vän Anders, en tysk journalist som också hette Anders och även Kenny & Jocke! Det var kul att träffa grabbarna grus igen. Det var ett tag sen nu :S

Iväg for vi och med ett nytt drag på linan tog det bara 5-6 kast innan en virvel i vattnet visade sig, varpå en havsöring hoppade metern upp i luften, för att sedan landa i vattnet igen och smälla på mitt drag! Vilken start på säsongen för min del! Ingen bjässe, men allt väl en 2 kilos lätt lekfärgad bit. Den lilla tjejen ville dock inte vara med på foto, och bestämde sig för att hoppa ur min famn innan kameran var redo att ta ett kort!

Det blev dock ingen mer fisk under morgonen. Bara några stötar och ett helt knippe hoppande öringar.

Imorn vankas mera fiske och även lite svampplockning. Men imorn bitti får alarmklockan vila sig lite. 07:00 blir det uppgång vilket får ses som en sovmorgon med tanke på hur tidigt det blev imorse!

Internetvanor

Sitter och tittar lite på flashbacks forum.. Ströläser igenom allt möjligt från tips på iphoneappar till resetips. Jäkligt skönt forum där det finns trådar om ALLT och lite till. Sen att flashback tillhör den mest morallösa forumplatsen på internet, gör att disskussionerna verkligen inte hämmas av något. Här säger folk vad de tycker och tänker, punkt slut.

Funderar lite på vad ni läsare av min blogg har för internetvanor? Vilka internetsidor besöker ni varje dag/vid varje tillfälle vid datorn? Här är en kort lista på sidor som jag frekvent besöker

www.aftonbladet.se
www.tradera.se
www.youtube.com
www.hockeykanalen.se

Sen besöker jag även en hel drös bloggar, ungefär 15st men dessa brukar jag inte kolla varje dag eftersom alla (inklusive mig själv) inte uppdaterar bloggen varje dag. Min mest besökta blogg är dock www.mrmadhawk.se som är en hockeyblogg som uppdateras flera gånger per dag och han är oftast ute först med hockeynyheter, vilket jag tycker är intressant! =D

Skriv gärna i kommentarerna vilka sidor ni brukar besöka! Tänkte att det kunde vara kul att kolla hur olika folk är. Man kan ju faktiskt gissa på ett ungefär vad personen i fråga har för intressen genom att kolla vilka sidor man är inne på. Kolla bara mig! Skulle jag gissa mig själv så skulle det väl låta nått i stil med;

"Hockeyintresserad typ (färjestad+hockeykanalen) som även gillar att ha koll på vad som händer i världen (aftonbladet). Verkar vara en social typ som vill ha koll på sina vänner (facebook) och som ser till att vara kontaktbar (hotmail). Använder sig av internet för att ta reda på saker som denne inte vet svaren på istället för att fråga någon (google&flashback). Kan även koppla av en stund framför datorn med att titta på sköna klipp på youtube."

Am I right? =)

På plats på ön

Ja då var man tillbaka på ön! Och riktigt skönt är det att vara här, som vanligt.

Nu har jag precis avslutat min andra jobbdag på Fishyourdream :) De första dagarnas uppgifter har för min del varit bland annat att byta lina på en massa rullar, hänga upp en hög vadare, köpt tavelramar, inventerat dragboxar, finn5fel kollat hemsidan och en del annat! Vilket jäkla drömjobb handledaren Per har. Och riktigt bra läge för nya kontoret precis nere i hamnen.

Imorn bär det av tidigt. Klockan 5 ska jag vara inne i Visby för att åka ut och fiska havsöring tillsammans med guiden Per, hans vän Anders/Jerker, Jocke och även en tysk journalist som ska ta lite kort och så =) Det är lite väl tidigt egentligen för havsöringsfisket.. men de finns ju där ute, det gör de. Rapporter om vattentemperatur på 8grader livar upp förväntningarna en bit till, trots att det är 20 grader ute idag i luften.

Jag har dessutom träffat på en tremänning! En Tomas Wickman har sin kontorsplats i samma lokal som Fishyourdream och efter lite grubblande fram och tillbaka kom vi fram till att vi tydligen är tremänningar! Haha! Så kan det vara.

Nu blir det lite gräsklippning, eventuellt en tuppluiir för att orka gå upp 4 inatt och sen ska jag även läsa lite om iphoneappar =P

Gotland express

Hallo!

Idag bär det av till Gotland. Så först väntar en liten biltur till Nynäshamn där färjan går ifrån. Nu har man kört den sträckan rätt många gånger vid det här laget så jag kan den nog utan och innan!

Igår var det Björn Rosenström igen på en knökfullt Statt i Karlskoga. Det kändes som om spelningen i Örebro var bättre. Men men. Rosenström är kung ändå! =)

Ha det bra allesammans. Blir nytt inlägg imorn efter första dagen på nya praktikplatsen Fishyourdream!

Kräftkok!

Hej bloggen!

Idag har jag avslutat kräftfisket för iår och det blev ungefär 70st riktigt fina kräftor från hemlig plats! ;)

Alla höll riktigt bra storlek och några riktiga hummrar kom upp. Den största vägde nästan 2hg!!

Hur går man då tillväga för att få till ett riktigt bra kok av kräftorna?

Här är min lilla guide för hur man lyckas som allra bäst.

1. Se till att alla kräftor har fått stå minst 1 dygn utan vatten för att de ska få bajsa av sig och se även till att skölja dem rena med vanligt kranvatten.

2. Använd en stor kastrull på ca 10liter. Vattnet ska täcka alla kräftor under kokningen så beroende på antal kräftor som ska kokas så krävs ca 6-8 liter vatten.

3. I vattnet; Ha i 3/4 dl salt per 2 liter vatten. Låt sedan vattnet koka upp. Om man känner för det kan man även ha i en skvätt portervin i vattnet!

4. När vattnet kokar, ha i kräftorna! Har du exempelvis 40 kräftor (ca 2kg) så slänger du i 20 av dem så fort som möjligt, låt sedan vattnet koka upp igen under lock (någon minut). Ha därefter i de sista 20 kräftorna. Du bör aldrig koka mer än 2 kilo åt gången. Spadet ska smaksätta kräftorna och har du för mycket kräftor blir smaken ingen höjdare.

5. När du haft i alla kräftor, låt vattnet koka upp och sätt tiden till 9 minuter. Se även till att ha i rikligt med DILLKRONOR i vattnet. Även stjälkarna går bra att ha i.

6. När kräftorna kokat klart, ta då av kastrullen från plattan och se till att kastrullen svalnar snabbast möjligt. Detta kan tillexempel göras genom att sätta kastrullen i vasken i diskbänken med iskallt vatten i. Se till att byta vattnet ofta för att snabba på kylandet. Det går även bra att ha i isbitar i själva kastrullen. Ta gärna ur en del spad också för att minska mängden spad som ska kylas = snabbare kylning.

7. När spadet svalnat, lägg kräftorna i bunke eller liknande, i mitt fall godislådor. Dessa är perfekta för att frysa ner 1 kilo kräftor i varje. Om kräftorna ska frysas, se till att täcka hela kräftorna med spad!

8. ENJOY! =D

Stor kastrull är nödvändigt för att få plats med kräftorna.

Dillkronor är ett säkert kort för att få till bra smak på kräftorna!

Mr. Giant claw!

Monsterkräftor!

Färdiga!

Vändningen

Godkväll bloggläsare!

Vilken vändning! Från att ha gått helt uttråkad på Dyltabruks gösodling kom räddningen i torsdags.

Jag hade skrivit en FB status med mobilen att praktikplatsen var väldigt tråkig typ och om någon hade tips på någon annan ledig plats för de 3 sista praktikveckorna. Det hela ledde till att jag nu bokat biljett till Gotland redan nu på söndag för att börja på Fishyourdream på måndag! =D Ser verkligen fram emot det. Kommer bli bra mycket bättre än gösodlingen, det är jag helt övertygad om! Vad vore världen utan Facebook?

Så det blev inte att vara hemma speciellt länge för min del. Imorn bär det av till Karlskoga frammåt kvällen för att se Björn Rosenström @ Statt!

Ikväll har jag varit ute och fiskat kräftor på hemlig plats och fångat riktiga monster! Så det blir till att koka imorn :) Lägger upp bilder då också :P

Nu har jag även bokat nya Iphone 4! Så lagom när jag är tillbaka från ön så blir jag äntligen av med min jävla Satio! Fan vad dålig den är.. Men men :)

Världens tråkigaste praktik

Hej bloggen!

Jag vet inte om jag blivit bortskämd med bra praktiker. Men den jag påbörjade i måndags i Dyltabruk måste vara den absolut tråkigaste jag någonsin gjort! Herregud var tråkigt ställe och dåliga arbetsuppgifter! Ska egentligen vara på gösodlingen i 4 veckor men kan ju säga att stannar jag veckan ut är det fan bra gjort!

Börjar 07:00 och går till 16:00. Om jag säger såhär, idag var den mest händelserika dagen hitills. Avgör själva om det låter kul.

07:00 - Kommer dit, tittar på när lite gösungar lastas i en stor ford pickup för att köras ut till sjöar dit kunder beställt fisk.
07:15 - Följer med och åker till Hammar vid Askersund för att dumpa fiskarna, finns inte så mycket att göra så det blir mest att titta på.
10:00 - Tillbaka på odlingen. Använder en fjärilshåv för att plocka upp ev. döda gösungar så att inte vattnet ska förgiftas. Detta är gjort på 1 minut.
10:01-12:00 - Gör INGENTING alls. Sitter på en pall vid poolen där gösen går i.

12:00 - Åker med megaångest till Coop Forum Lillån och kan inte bestämma mig om jag ska ge fan i hela LIAn på odlingen eller vad jag ska göra. Vantrivs något fruktansvärt!

12:01- Ett mycket timeat samtal från Flugan gör att vi käkar pizza på Lillåns pizzeria. Tar en och en halv timmes lunch..

13:40 - Tillbaka på odlingen. Håvar några döda gödungar. Sedan dötid..
15:00 - Följer med en ryss som knappt kan svenska eller engelska på en 5min biltur för att hämta fler gösungar till poolen. Får inga och åker tillbaka efter 3min.
15:50 - Tittar på när ryssen och fiskbilchuffören lastar på nya ungar i tanken på bilen
16:00 - Drar därifrån

Visst låter dagen lockande? Och jag ska uthärda 2 dagar till har jag tänkt.. FY FAN!!

Jag och Flugan ska ju till Thailand i vinter.. och häromdagen fick vi mail från flygbolaget att vår hemresa måste skjutas fram ett par dagar. Så istället för att åka hem 8:e januari blir det troligtvis 14:e januari nu. Mera semester åt folket! =D

Poolen där jag spenderar dötiden..