Far o fläng

Halloj bloggen!

I helgen har det varit jobb lördag & söndag på Grizzly. I lördags var jag även ute och käkade på Olearys med klasskompisar från gymnasiet =) Det var jag, Marie, Flugan, Sofia, Malin J & F, Jojjo och Emma C! Höll även på att bli så att vi spontaninbokade att åka till Boda Borg idag men det blev inte så tyvärr.. =/ Får bli någon annan dag :P

Nu är jag tillbaka i Forshaga på bergsgården. Blir inte kvar så många dagar. På torsdag bär det av hem igen till Kumla! Ska ut på julbord med jobbet på Karslunds herrgård på torsdag kväll =) Blir säkert trevligt! Riktigt bra mat har de där iallafall för vi var där förra året med :P

I veckan blir det till att göra klart en del rester i skolan och få klart så mycket som möjligt innan jag drar till Thailand!! Är bara 11 dagar kvar nu! :D

Igår gjorde jag även rent mitt akvarium och böt grus i det. Blev riktigt snyggt med kolsvart grus!

Vinter vit

Halloj bloggen! En dag närmare december. Både jag och Kenny var duktiga nog att försova oss idag! Skulle egentligen på en tyskalektion idag som började 10:00 men jag vaknade 10:40... Hmpf.. Aja. Gjorde iallafall klart en inlämningsuppgift i Engelska istället. Känns bra! =)

Fy helvete vad groteskt god Marabous Vinter vit är! Har ni inte provat den, gör det! Men det krävs ju också att man tycker om vit chocklad också. Väldigt söt chocklad. Har sedan den kom ut hunnit klämma 5 chockladkakor i princip själv!! Haha!

Saw mataton!

Halloj bloggen!

Idag var det kort dag i skolan. Så efter skolan blev det en tur in till Karlstad med Kenny. Jag köpte en handduk eftersom jag glömt min hemma i Kumla :P Sen fyndade jag min dryckdrog, Monster energidryck! :D På Netto hade de 4 burkar för 39!! :O De brukar kosta typ 18:-/st annars så köpte på mig en hel drös :D

Sitter nu och pluggar lite tyska.. Läxförhör imorn igen. Efter det börjar SAW MARATON!!! Ska klämma Saw 1-6 med Kenny idag. Herregud! Lär vara klara typ 3 inatt xD

Älskar Saw filmerna! Riktigt bra skräck!

Game day!

Halloj bloggen!

Tisdag idag, och det innebär matchdag! Färjestad-AIK vankas kl 19:00 så blir till att åka dit =D Men först måste jag till IKEA, glömde nämnligen att ta med en handduk tillbaka till bergsgården igår. Hade tagit hem min andra i lördags för att tvätta den så.. en snabbvisit på IKEA får det allt bli =P

Hade tyskaförhör idag också. Gick kalasbra! Känns skönt. Har ganska lätt för att lära mig tyskan och tror att jag ligger ganska bra till för betygets skull också =)

Köpte en ny t-shirt förra matchen. En hyllnings-tshirt till Dick Axelsson #31 i Färjestad. Så dagen till ära fick den bli dagens outfit ;P

Stormöte

Halloj bloggen!

Ännu en helg är över. Full rulle. I fredags hämtade jag Marie i Karlstad sent på kvällen hit till bergsgården så nu har hon fått se hur jag bor =) Lång sovmorgon på lördan och sen match, Färjestad-Frölunda. Matchen gick åt helvete.

Igår var det jobb på Grizzly. Var massa folk även fast det var helgen före lön :S Så var rätt slut igår kväll efter jobbet.

Nu är jag tillbaka i Forshaga igen och idag var det "stormöte" som vi har en gång per år då alla lärare och alla elever som går fiske (3 gymnasieklasser + 2 yrkeshögskoleklasser) i Forshagas Folkets hus. Vi gick igenom lite vad som händer i klasserna, på skolan osv. Sen var även 2 föreläsare på plats. Dessa var en representant för Älvräddarna och även en av världens bästa gäddfiskare, David Lundqvist.

Så det var en nice skoldag =)

På lördag blir det ut och käka med gamla gymnasieklasskompisar! =) Ska bli riktigt trevligt!

David Lundqvist med en av sina många gäddor över 10 kilo

Mitt boende

Hej hopp Daniel Wickman på topp! (snott från en kompis idé) xD

Fredag och helg väntar! Ska iofs göra en inlämningsuppgift nu när jag bloggat klart, men trots det är det ju faktiskt helg igen. Ikväll ska jag hämta Marie så hon får se hur jag bor på bergsgården, hon ska på Idol i Karlstad så ska hämta henne där sen =)

Imorn ska vi på Färjestad-Frölunda imorn! Just de lagen är ett av mina absoluta favoritmöten under säsongen. De är rivaler, de är "fuskare", men det finns trots det inget hat till laget till skillnad från Hv71. Upplagt för kanonmatch!

Jag har fått lite frågor på hur jag bor nu. Så jag har tagit lite kort så får ni se själva! =)

Bilden är taget från dörren. Säng o skrivbord. That's it! =P

Taget längst inifrån vid skrivbordet

Andra hörnet, taget från sängen.

Så som ni ser bor jag ganska litet, typ 10 kvadrat? Men det finns ändå det jag behöver. Dator, säng, xbox360 (såklart!)

Ha en kalasfredag!

/D

Sjuk, fiske & skolplugg

Halloj igen bloggen!

Igår var första skoldagen igen efter gotlandsresan... Som jag missade! Jag var sjuk! Tro det eller ej. Jag tror inte att jag missat en skoldag p.g.a sjukdom sen någon enstaka dag i ettan på gymnasiet. Men det var inte värre än att jag kunde parvla mig iväg till skolan idag. =)

I måndags var vi iväg med några från klassen och trollade efter lax & öring i Vänern. Jag lärde mig massor under dagen om trolling och fick en liten lax, min livs första lax! Min klasskompis Sebastian som jag åkte med i båten fick en liiiten öring. Det var yttligare 2 båtar ute. Den ena kammade hem 0 fisk medans den sista fick 2 små öringar.

Och nu blir det till att plugga. Våran engelska- och tyskalärare är väldigt duktig på att hela tiden skicka ut nya uppgifter, läxförhör och prov. Igår hade vi visst läxförhör i Tyska, imorn har vi PROV i tyska och på fredag har vi muntlig redovisning av en uppgift vi fick ut idag.. Suck.. Inte konstigt att det är i just dessa 2 ämnen som jag har några rester i..

Idag var det äckligt kallt ute. Riktigt kallt. Usch! Bort med denna satans kyla. Men men.. nedräkningen har börjat. 23 dagar kvar!

Trollingbåten påväg i vattnet!

Expedition Gotland 2010

Hej!

Nu sitter jag "hemma" på bergsgården i Forshaga igen. Igår kom jag hem från Gotland igen efter årets resa dit med klasskamraternai klass Ky2. Det var en tapper skara som dängde beten och flugor längs kusten under veckan. De som deltog var jag själv såklart, Johan M, Kenny, Johan S, Sebastian B, John H, Erik A, Christian K, Patrik F samt gotlandsgossen Jocke och danskduon René&Andreas.

En del av oss var på ön från förra lördagen till igår, alltså 8 dagar, medans vissa kom förra tisdagen och åkte hem igår.

Hur har då fisket gått? Katastrof är att ta i. Men det var heller inte speciellt bra. Efter stunder med vbadande fiskare, roadkills, öl, tuffa väderförhållanden och trasig bil kunde vi till slut summera att 52 öringar landades av oss 12 fiskare under veckan. Det är att jämföra med förra årets 74st under färre fiskedagar dessutom.

Jag vill inte skriva det här inlägget för långt så det får räcka med att säga att vi haft en riktigt rolig vecka trots att fisket inte varit som allra bäst. Bra sällskap, härlig natur och en del fisk på det. Så kanske man kan sammanfatta det.

Jag låter bilderna tala för sig själva.

Jag med bonusgädda =)

Johan M med mycket vacker havsöring!

Vacker kustmiljö

John med ståtlig blank fisk!

Mr. Brania med snygg gutegädda!

John med en av resans kanske finaste fiskar, tagen efter 15 min första dagen!

Snygg gutedonna som Johan hittade på hemlig plats!

Denna resa var 100% catch&release!!!

Mot ett modernt fisketänk.

Tack alla som deltog under denna resa för en otroligt rolig vecka. Vi tar dem igen nästa år!

// Daniel Wickman

Gotland rapport 1

Hallo bloggen!

Sitter nu på Gotland efter 2 dagar längs kusten i jakten på silvret, havsöringen.

Fisket hitills har varit trögt, väldigt trögt. Totalt har 12 fisk landats på de 2 första dagarna. En hel del fina fiskar, och en hel del små fiskar.

Så dagarna nu ser ut som sådanna att vi går upp kl 05:00, åker härifrån senast 06:00 och sedan fiskar vi.

Blir lite dåligt med bloggandet nu, men man är helt slut efter en dag längs kusten med allt vad det innebär =)

Här kommer lite bilder från de 2 första dagarna! =)

Johan med mycket fin fisk!

Nee blir bara 2 bilder. För segt att ladda upp ;P

SLU avklarat!

Hej igen bloggen!

Har de senaste dagarna varit upptagen med mycket plugg och stängt ute iprincip all surf på facebook, bloggen osv igårkväll framförallt. Men nu är jag klar och idag redovisade vi våra arbeten inför klassen, inför YH1 (klassen under oss) och även 2 lärare från SLU. Redovisningen gick kalasbra och lärarna var mycket nöjda lät det som! =D

Så nu börjar vi ladda för Gotland! På lördag morgon bär det av för fiske längs gotlands kuster i en vecka! Ska bli riktigt skoj! =D

Självdiciplinen på topp!

Hallo bloggen!

Idag är det tisdag. 2 dagar kvar till redovisningen av vårat stora SLU-projekt. Har ärligt talat knappt kommit igång med just den uppgiften, liksom många andra här. Det har alltid varit ett dilemma för mig att jag inte har självdiciplin nog att börja med en uppgift lååångt innan den behöver vara klar. Det behövs lite tidspress och en deadline att hinna till för att jag ska jobba effektivt.

Nu är jag inte det minsta orolig ändå för att jag inte ska hinna klart. Och jag tror att det kommer bli väldigt bra till slut! Har en klar bild över hur min powerpoint ska göras. Så nu ska jag komma på ett lämpligt projektnamn och börja göra min PP. Går det riktigt bra idag så blir belöningen till mig själv att åka och se Hv71-Färjestad på Ankan i Karlstad innan det blir Saw 3D i K-stad ikväll med 3 klasskompisar! =D Riktigt taggad! Har bokat "lyxstolarna" i salongen xD

Ha det bra!

Break i plugget

Hallo bloggen!

Håller på och skriver lite på en engelskauppgift och ska snart till att börja med powerpointen för SLU-redovisningen på torsdag! Men tänkte ta en paus först och ge betyg på FÄRJESTADS TRUPP efter 16 omgångar av Elitserien.

Målvakter

#35. SALAK, Alexander
Betyg: 4,5 PUCKAR

Kommentar: Har fått vakta målet 10 av de 16 matcher laget spelat i serien och skött sig utmärkt! Salak leder målvaktsligan i Elitserien med finfina räddningsprocenten 93.87%. Har vad som krävs för att ge laget chansen att vinna SM-guldet

#41. NIHLSTORP, Cristopher
Betyg: 3,5 PUCKAR

Kommentar: Inledde serien riktigt bra men skadade sig tidigt under säsongen vilket ledde till att Alexander Salak fick chansen i kassen och sedan dess har "Torpet" mer eller mindre fått se sig själv som båsöppnare. Elitseriens bästa andremålvakt?

Backar

#8. LINDSTRÖM, Sanny   (3+1)
Betyg: 4,5 PUCKAR

Kommentar: Har spelat riktigt bra i inledningen på Elitserien. Många var besvikna på Sanny förra säsongen men har redan visat att han är en av Elitseriens bästa backar den här säsongen. Går mot landslagsplats?

#16. BERGLUND, Kristofer (3+3)
Betyg: 3 PUCKAR

Kommentar: Fick början på säsongen förstörd av en skada men har kommit in i laget på ett bra sätt efter det. Får mycket speltid i powerplay och har gjort flest mål i PP av samtliga spelare i FBK, 3st. Har inte nått sin topp riktigt ännu.

#24. FRÖGREN, Jonas (0+1)

Kommentar: Hemvändaren från Toronto, NHL, har inte riktigt nått upp till sina förväntningar ännu. Spelar uppoffrande och är jobbig att möta för motståndarspelarna.

#25. BRODIN, Jonas (0+1)
Betyg: 2,5 PUCKAR

Kommentar: 17-åringen Brodin har spelat 10 matcher hitills och skött sig riktigt bra. Snittar 10 minuter i istid de matcher han fått spela och Jonas är ett av de stora namnen inom svensk ishockey framöver. Återstår att se om Brodin blommar ut redan iår.

#44. JUNLAND, Jonas (1+7)
Betyg: 3,5 PUCKAR

Kommentar: Poängproduktionen har börjat ta fart på allvar och Junland har 8p efter 16 spelade matcher, bäst av samtliga backar i laget. Stor och rejäl i sitt spel. Duktig på att starta anfallen men har höga förväntningar på sig som han inte riktigt nått upp till ännu.

#55. SEVC, Martin (1+5)
Betyg: 4 PUCKAR

Kommentar: Tjeckiske backtuffingen Sevc har imponerat inledningsvis och har skrapat ihop 6p. Hans styrka ligger i det defensiva spelet där han varit till stor nytta inledningsvis!

#73. GRUNDEL, Anton (0+0)
Betyg: 2,5 PUCKAR

Kommentar: Färjestads andra stora backtalang i truppen. Har fått sparsamt med speltid men ändå medverkat i 13 av lagets 16 matcher så här långt, att jämföra med hans totalt 15 matcher på hela förra säsongen. Återstår att se vart säsongen tar vägen för 20-åringen.

FORWARDS

#10. PRESTBERG, Pelle (3+6)
Betyg: 3,5 PUCKAR

Kommentar: Pelle har inlett säsongen ojämt. Trots 9p på 13 spelade matcher är kraven på Prestberg högre än så. Framförallt hoppas man att Prestberg ska komma igång mer med målskyttet. Skadad för tillfället. Har kapaciteten för att vara en av Elitseriens bästa målskyttar/snipers.

#11. SJÖGREN, Mattias (1+6)

Kommentar: Nyförvärvet från Rögle har inlett säsongen i Färjestad på bästa tänkbara sätt. Hans namn disskuteras redan av förbundskaptenen Per Mårts och kanske får vi se "Matte" i landslagströjan den här säsongen!

#12. HOLTET, Marius (1+0)
Betyg: 3 PUCKAR

Kommentar: Holtet har tillsammans med Bastiansen gått och blivit en av seriens bästa boxplay spelare. Extremt duktig i den spelformen och han har tagit åt sig rollen som defensiv forward på ett mycket bra sätt. Har dock inte kommit igång riktigt i spelet 5 mot 5.

#18. STERNER, Robin (0+1)
Betyg: 2,5 PUCKAR

Kommentar: Har inte riktigt kommit igång den här säsongen. Trots att han fått spela samtliga matcher men endast med ett snitt på 6 min istid per match har Robin endast skrapat ihop en poäng. Det är inte mer än godkänt. Kan bättre.

#20. BASTIANSEN, Anders (2+4)
Betyg: 3 PUCKAR

Kommentar: Ovärdelig för Färjestads boxplay. Har även hunnit med 6 poäng frammåt vilket är klart godkänt för den roll som Bastiansen bär.

#22. ÅSLUND, Per (3+3)
Betyg: 2,5 PUCKAR

Kommentar. "Åsa" har inte inlett säsongen speciellt bra. Förra året var han stundtals allerdess strålande men den här säsongen har det gått trögt. Har stundtals varit petad men har ändå fått ihop 6p. Väntar fortfarande på att "Åsa" ska vakna till.

#27. KÅBERG, Emil (1+2)

Kommentar: Många frågar sig vad som tagit åt Emil Kåberg. Den forne utvisningskungen har blivit lugnare för varje säsong som går. Men detta är både på gott och ont. I många matcher inledningsvis den här säsongen är Kåberg den som slitit mest för laget och levt på lagets slogan "Stort hjärta, Hårt arbete". Kumlasonen kan fortfarande.

#30. PAULSSON, Marcus (0+1)
Betyg: 2,5 PUCKAR

Kommentar: Fick tidigt en svårt skada på sitt knä och har därmed endast hunnit med att spela 4 matcher den här säsongen. Därför aningen svårbedömd. Kan bli riktigt bra om han får hålla sig skadefri.

#31. AXELSSON, Dick (7+5)
Betyg: 5 PUCKAR

Kommentar: Många var förvånade över att Dick ställdes åt sidan i inledningen på säsongen. Men kanske var det detta som tände Dick Axelsson. 12p på 16 matcher har Stockholmskillen hunnit med och senast satte han nära på nytt rekord i Elitserien för snabbaste hattricket i Elitseriens historia. 3 mål på mindre än 5 minuter. Mycket troligt att denne talang får debutera i landslaget redan i första turneringen, Karjala Cup. Går mot sin bästa säsong någonsin.

#51. WALLIN, Rickard (3+2)
Betyg: 3,5 PUCKAR

Kommentar: Wallin kan bättre än så här. En av Elitseriens skickligaste centrar är tillbaka i Elitserien efter en misslyckad sejour i NHL förra säsongen. Men Rickard har inte riktigt fått det att stämma ännu. 5 poäng är inte vad man förväntar sig av ett proffs som Rickard Wallin. Betyder oerhört mycket för laget. Just nu långtidsskadad.

#71. BERGLUND, Christian (4+2)
Betyg: 3 PUCKAR

Kommentar: Har inte fått spelet att stämma riktigt än. Har äntligen fått spela ihop med bästisen Rickard Wallin igen. Det är en målskytt av rang som vi snackar om här. 4 mål på 13 matcher är inte godkänt. 71:an kan bättre än så här.

#79. LUNDH, Patrik (3+3)
Betyg: 3,5 PUCKAR

Kommentar: Nyförvärvet från Bofors har sannerligen imponerat i Elitserien. Med ett friskt och frejdigt spel är han mycket underhållande att titta på. 3+3p har "Peppe" åstadkommit hitills men personligen tror jag att "Peppe" kommer blomma ut ju längre säsongen lider.

#84. UMICEVIC, Dragan (2+7)
Betyg. 3 PUCKAR

Kommentar: Det ligger nära till hands att säga att Dragan underpresterat den här säsongen hitills. En del suveräna assist har dock räddat hans poängproduktion. Med 9 pinnar på 16 matcher ligger han på delad 2:a plats i Färjestads interna poängliga. Dragan kan bättre spelmässigt. Återstår att se om, och isåfall när spelet släpper för honom.

#85. JOHANSSON, Mikael (3+6)
Betyg: 3,5 PUCKAR

Kommentar: Har öppnat helt okej. "Magic-Micke" har dock inte varit en spelare som stuckit ut nämnvärt spelmässigt ännu. Micke har dock börjat varva upp. Men som för så många andra spelare i FBK så behöver målproduktionen förbättras.