Mycket i luften

Nu verkar blogg.se fungera som det ska igen så provar skriva ett inlägg igen =P Sitter hemma hos Marie i Örebro nu så kan inte lägga upp någon bild nu dock vilket inte fungerade tidigare idag men men.. det får gå! Är hemma i Kumla/Örebro igen till nästa söndag eftersom jag har instuderingsvecka på schemat nästa vecka.

Igår var jag trött när jag kom hem till Kumla.. hade suttit uppe hela natten och tittat på OS kvartsfinalerna. Den första nattmatchen var mellan Kanada-Ryssland och ärligt talat, jag har aldrig i hela mitt liv sett en bättre anfallshockey än den Kanada bjöd på de första 2 perioderna. Det var hockeypropaganda så det heter duga. Släng er i väggen Sovjet!

Passade på att plugga tyska i periodpauserna också inför tyskaprovet jag hade igår. Och provet för övrigt gick väldigt bra! Kändes det som iallafall =)

Var inne och tittade på tradera igår för att leta efter den OS-mössa alla de svenska "atleterna" bär under de olypiska spelen som pågår. De är riktigt snygga så jag tänkte att jag för skojs skull skulle gå in och titta och eventuellt köpa en. Men det kunde jag glömma. Det fanns och finns ett hundratal mössor uppe men slutpriset på nästan alla ligger på.... 1000:- eller mer. Totalt sinnessjukt! Finanskris? Det vetifan alltså..

Så istället var jag, Marie och morsan framme på Kumla torg idag och skulle köpa garn eftersom mor min så snällt erbjöd sig att göra en åt mig. Men till och med garnet var slut i de svenska färgerna! Så vi fick åka till Hallsberg och där hade de lyckligtvis garn! =)

Var även och såg Valentines day med Marie idag! Har precis kommit hem och den var,, okej. För många "stora" skådisar i en och samma film. Ungefär som att stoppa ett gäng utpräglade målskyttar i en fjärdekedja. Det funkar helt enkelt inte så bra som det skulle kunna göra med lite mixad kompott. Jennifer Garner spelade dock väldigt bra!!

Imorn blir det jobb och sen hem och titta på MoDo-Färjestad med ungefär 7 hemkommna Os-spelare i matchen!

Still of Jennifer Garner and Ashton Kutcher in Valentine's Day

Jennifer Garner & Ashton Kutcher i Valentines Day!

Krångel

Hatar blogg.se just nu.. Återkommer senare!

Snabba puckar

Hallå! Igår var jag i Örebro på snabbvisit för att se Färjestad-Djurgården i en träningsmatch! Och ja, ni läste rätt.. i Örebro av alla ställen =P Var där med Marie, Sofia, Flugan, Petter, Linus och flugans pappa + bror! Blev en ganska bra match för att vara en träningsmatch och inte blev det sämre av att min favorit i laget, Dick Axelsson avgjorde med dryga minuten kvar av matchen med ett grymt slagskott!

Idag blev det därför till att gå upp tidigt för att hinna åka de 12 milen tillbaka till Forshaga. Och självklart hade 3 långtradare kört av längs vägen vilket gjorde att jag blev väldigt sen till föreläsningen. Det gjorde dock inte så mycket och vi slutade tidigt idag =)

Efter skolan åkte jag och hämtade ut ett paket som jag beställt.. med 60 flugor i! (Fiskeflugor) Så har suttit och plockat med dem rätt länge i eftermiddag =P

Nu ska jag sova ett tag för att orka se 3 hockeymatcher inatt! Kanada-Ryssland först inatt, sedan Finland-Tjeckien och sist, men absolut inte minst, Sverige mot Slovakien!! Så det blir nada sömn inatt och gå direkt till skolan och skriva tyskaprov =P

Kanske inte syns jättetydligt på bilden.. men för att snabbt förklara vad som är kul med bilden; Det hade varit klarblå himmel från Örebro till Karlskoga. Sen från ingenstans kommer ett gigantiskt stort totalgrått himmelområde med dimma som sträcker sig över i princip bara Karlskoga. Tyckte jag var kul iaf =P

Hockey hockey och lite hockey!

Måndag och skola borde ha varit dagens sysselsättning. Upp klockan 05:45 för att koka kaffe, göra några mackor och krypa in i en filt i soffan för att se Sverige-Finland! Vilken match Sverige gjorde! Riktigt kul att se =) Lagom när matchen var slut ringde min lärare i skolan och sa att han som skulle hålla i föreläsningarna idag blivit kvar uppe i Umeå så det blev en ledig dag helt enkelt.

Jag tog därför tillfället i akt att försöka fixa mer praktik.. och med ett ganska lyckat resultat! Fick 4 veckor på Fredros natur/fiske camp som jag var på i höstas också =) Ska jobba helgerna också så det kommer räknas som 5 veckors praktik. Så nu har jag praktik hela augusti och september ut och räknar med att ha lov/semester hela Juli! Så nu måste jag ha 7 veckor praktik till och jag ringde en annan fiskodling som skulle höra av sig om några dagar om hur det blir. Så det börjar allt ljusna! =)

Ikväll väntar damishockeyn! Sverige-USA ... Hmm.. Kommer bli tufft.

Haha! Hittade denna bild på mig och Tre Kronors damlagsspelare Jennie Asserholt. Tuffingen i laget ;-) Bilden togs när jag, Flugan och Malin F var uppe i Stockholm och firade Svenska OS-guldet från 2006 då vi träffade Asserholt på tåget tillbaka till Örebro =P Hjälmen på mitt huvud är Nicklas Lidströms guldhjälm som en på tåget lyckats fånga när en del spelare kastade ut sina hjälmar i publikhavet!

Heja Asserholt och damkronorna ikväll!

Time's running away

God kväll bloggens läsare! Egentligen har jag inte så mycket att skriva om men tänkte att en liten uppdatering skadar ju inte . . =P

Igår blev det en spontan krogrunda i Karlstad på Nöjesfabriken. Bra drag för att vara helgen före lön! Åkte i bakluckan på en taxibil in till stan och svarttaxi tillbaka. Blev ju ganska sent så nu är man lagom trött! Blir till att lägga sig ganska snart så man orkar upp och se SVERIGE-FINLAND i OS-hockeyn! Gud vad roligt det ska bli! =D

Imorn påbörjar vi sista SLU veckan om jag inte minns helt fel. Tiden går vääldigt fort! Så veckan efter denna har jag instudering alla dagar.. skönt värre =)

Fäske

Fredag! Hockey! Ikväll vankas det Sverige-Vitryssland. Tur att Salo pensionerat sig och Sverige har Monstret i mål. Idag var jag, Jocke och Kenny ute en sväng i en å i närheten och provade meta gädda. Idiotiskt att tro att man ska kunna gäddmeta i februari med -7 ute + vind och halvmeters snötäcke över åkern som man står på vid ån. För fisk, det fick vi ingen. Inte för att det var det mest seriösa fiske man bedrivit men ändå =P

Var även in till våra grannar här i Killstad och åt tårta! En av våra grannar fyller 50 imorgon samt att dop väntar hos våra hyresgästgrannar så därför blev de lite tårta över till oss med :P Trevligt =)

Har även beställt flugor idag! Mycket sugen på flugfiske just nu! =P

Snö+Gäddmete+Svinkallt=Falskt

Isfiske!

Dygnsrytmen är inställd på OS numera. Undrar om det för en gångs skull blir sömn för 01:00 idag? Riktigt trött är man iallafall efter en dag ute på isen! Jag, Kenny och Jocke var ute på Östersjön utanför Filipstad idag. Riktigt taggade var vi och hade med oss mer packning än vad vi egentligen orkade släpa på.

Vi började med att åka till en bonde och köpa mört! Han hade får i en lada där mörten gick i en tank =P 30 mört skulle vi ha och vi fick närmare 40 =)

Fisket då.. ja man kan ju inte påstå att det gick så bra.. drygt 4 timmars fiske med 6 tacklade ismeten resulterade i.. NOLL fiskar och NOLL hugg. Usch så dåligt. Bättre lycka nästa gång även om det ändå var skönt att vara ute och fiska =)

På tillbakavägen åkte vi förbi mörtbonden igen och hämtade yttligare 70 mört som nog blev 100+ =D Nu har vi dem förvarade i garaget!

Fick 100% klart med min första praktik (LIA-Lärande i arbete) plats idag! Dyltabruks gösodling i 4 veckor i September =) Nordens största gösodling är det. Ska bli riktigt kul! Skönt att få något i hemmatrakten så man kan träffa lite vänner och så under tiden också.

Mört i garaget! =)

OS!!!

Faaan då! Jävla blogg.se!! Igår funkade inte bloggen alls att uppdatera och nyss hade jag skrivit ett långt inlägg men så kommer det upp ERROR på hela bloggen så nu får jag skriva om =(

Hursomhelst.. hur skönt som helst att OS är igång! Idag har jag hunnit avverka curlingen i herrklassen mellan Sverige-Storbrittanien. Har även hunnit med skidor och nu allerdess strax CHAMPIONS LEAGUE mellan Milan-Manchester United!! Jäkligt taggad på första slutspelsmatchen dessa emellan =) Har även satt upp 13 st A4 papper med tv-tiderna över OS som nu sitter på en vägg i vardagsrummet för att inte missa något ;-)

Inatt blir det uppesittarnatt med Kanada-Norge i OS hockeyn!! 02:00 är det dags!

I helgen får det bli fiske! Är grymt taggad efter att 2 st 12 kilosgäddor samt idag en 13 kilos gädda kommit upp ur en och samma sjö inom loppet av 3 dagar! Helt sjukt..

Imorn blir det grupparbete i skolan igen..

Slut på slapp

Idag har varit en riktigt slapp dag. Låång sovmorgon och inte mycket uträttat. Handlat mat, diskat, sorterat med alla skolpapper och spelat xbox typ =P Nu väntar en ny vecka med SLU! Fiskets ekologi eller vad vi skulle ha den här veckan =)

På fredag är vi "lediga".. inlämning av uppgift iallafall enligt schemat och då lär det bli fiske! Ska bli skönt med ett fiskepass! Det var allerdess för länge sen nu.

Tog den här bilden idag när jag mötte en av rallybilarna! Ganska cool bild och stolt över att ha lyckats ta ett kort med tanke på att 1; Min bil färdas i 90km/h 2; Den andra bilen minst 100km/h 3; Fördröjning på själva korttagandet är typ 2 sekunder. Slutsats: Awesome =)

Mötet med världens bäste

Hallo!

Har precis kommit hem från en vända i Karlstad. Skjutsade in hyresvärden till stan som hade sin bil ståendes där. Kaos i Karlstad eftersom Svenska Rallyt avslutas där idag. Hursomhelst åkte jag och handlade mat på Willys och på tillbakavägen hände något grymt häftigt!

Jag hade precis svängt av motorvägen och stod och väntade längst fram i "kön" vid ett rödljus för att svänga vänster. Sen ser jag en bil komma i full fart, bromsa och ställer sig först i bilkön från vägen jag ska svänga över. Vem tror ni föraren är? Ingen mindre än Rally Swedens vinnare Mikko Hirvonen (se bilden nedan) i hans tävlingsbil troligtvis påväg in till Karlstad för prisutdelning och andra ceremonier =P Riktigt coolt! Fick rysningar av det! Och inte nog med det!.... När jag väl svängt och åkt några minuter bränner 2 rallybilar till förbi. Både världsmästaren i Rally Sebastian Loeb OCH Formel 1 världsmästaren som sadlat om till Rallyåkande Kimmi Räikkönen på allmän väg! Såg även ett gäng rallybilar till som jag inte riktigt såg vilka det var men urcoolt var det iallafall! =P

Nu blir det nog lite matlagning =)

Mikko Hirvonen vann Rally Sweden i överlägsen stil.

Saturday night

Hallå! Natt mot söndag och har nyss avverkat en film, Couples retreat med bland annat Malin Åkerman. Filmen var.. okej! Det som höjer betyget är den fantastiska natur som filmen utspelar sig i. Troligtvis filipinerna eller någon ö där i närheten =P

Har i övrigt inte gjort mycket av värde idag. Skulle ut och fiska men fick inte tag i någon som sålde mört. Imorn hade vi kunnat få tag på mört men då har vi inget fiskekort istället... typiskt typiskt.. Kan passa på att gratta Mats i klassen istället för sitt nya PB på gädda, 12 kg!! Härlig bit det! Ska bli kul o få se någon bild på den!

Nej nu ska jag gå och sova! Bäst att försöka sova skapligt inatt eftersom många sena nätter väntar med OS tittande ;-)

Ha det!

You never walk alone.. yeah right

Hallo bloggen!

Nu sitter man uppsväld framför datorn efter att abstinensåkt till affären efter skolan och köpt en pizza och en öl! Perfekt värre. Idag redovisade vi ett grupparbete som vi jobbat med sedan förra veckan och min grupp bestående av mig själv såklart, jocke, kenny och christian gjorde det.. rätt bra!

Var kul också för läraren frågade alla i klassen efteråt om det var någon redovisning som fastnat mer än någon annan och han själv sa att just min del var bäst så nu är man nöjd ;-) =D Man får ta till sig vid de tillfällen läraren kastar lyckopiller över en ;-)

Vi hade även tyska läxförhör idag som jag inte ens fått ut pappret på eftersom jag missade den senaste lektionen då vi fick ut läxan. Otroligt nog KLARADE jag läxförhöret i min 3:e tyskalektion EVER! Sjuukt stolt!

Efter skolan satt vi och skulle skriva klart provfiskerapporten. Vi är 6 pers i gruppen och utan att säga för mycket.. Hade jag fått gjort allt själv hemma på rapporten, hade den blivit klar snabbare och utan FEL. ÅÅÅH!

Nej nu ska jag ta och skriva lite på rapporten och sen se på Saw 6 med Kenny! Kände att jag var lite småtrött senast jag såg den med Marie så jag behöver se den i piggt tillstånd! =P

Ledig imorgon också eftersom rapporten blir klar före morgondagen som är inlämningsdagen så imorn blir det förhoppningsvis äntligen lite fiske! =D

Lura gammelgäddan imorn? =P

Ps. Bloggens förhandsgranskning har nog fan lagt av för ever.. kan aldrig se mina inlägg innan de kommer upp på nätet =( Ni får stå ut med layout missar ;-)

Grupparbete my ass

00:45. Powerpoint klar för en kvart sen till morgondagens redovisning. Känns skönt.

Idag i skolan arbetade vi med provfiskerapporten där 6 personer ingick i min grupp. Jag vågar påstå att med viss modifiering av tidigare citat; Aldrig har så få, gjort så lite, på så lång tid, med ett så litet arbete, med så mycket klagomål. Jag avskyr grupparbeten just nu. Ge mig enskilda uppgifter i fortsättningen. Går lika snabbt att göra ett sådant som att organisera 6 personer på att skriva 1 provfiskerapport.

Bokade och betalade även 10 biljetter till Färjestad-Djurgården den 23:e i Örebro! =D Ska bli kul!

Är väldigt trött nu så får blogga mer imorgon! Det lovar jag.

Godnatt! =)

Hittade denna anemon när jag letade bilder till powerpoint idag!! Lustig form kanske man kan påstå!

Häng med på hockey!

Färjestad-Djurgården i Örebro, Behrn Arena den 23/2 kl 19:00!
Biljettpris: 50:- för sittplats först till kvar sedan 50:- för ståplats

Biljetterna släpps imorgon ONSDAG 10:00

Häng med du också!!

Gud vad skönt det känns att säga; Kom och se regerande SVENSKA MÄSTARNA i ÖREBRO! =D

Skole

Hej hopp!

Pjuh vilken lång dag i skolan idag. Började 08:30 med att dissikera en massa fisk som vi fått i vårat provfiske i höstas. Vi skulle mäta och väga fisken men även bestämma fiskens ålder genom att läsa av åldersringar i fiskens otoliter. Slutade lektionen vid 11 tiden men sedan satt de flesta inklusive mig själv kvar ett bra tag för att arbeta med ett av de arbeten som ska in på torsdag-fredag.
Min grupp satt till 18:15(!!) för att bli klara med en plansch samt en såkallad "Hand-out" där vår grupp skrivit om fiskens simblåsa och muskulatur.

Imorgon lär det inte bli mycket bättre. Vi ska göra en powerpoint för att kunna redovisa vårat arbete men även göra en excelgrej för att mäta konditionsfaktor och lite andra värden på våra fiskar sedan provfisket i höstas. Plus att vi ska skriva en Provfiske rapport på 10+ sidor som vi inte hunnit börja med. Blir låååång dag!

Nog om skolan. Fick tips om en jäkligt cool sida igår! www.argalappen.se !!! Riktigt rolig sida där folk skickat in bilder på klagolappar som suttit i t.ex. tvättrummet, på jobbet m.m. Riktigt roligt xD

Har laddat upp lite bilder nu också från mobilen så ska försöka komplettera mina tidigare inlägg lite grann =P

PS. Klaga inte om inläggen ser cp ut. Förhandsgranskningsfunktionen på bloggen fungerar inte av någon anledning så kan inte se hur mina inlägg ser ut innan de är upplagda! =/

Kanske skulle ta och skicka in denna till www.argalappen.se
Den sitter på en av skolans toaletter =P För den som inte kan tyda texten så står det iallafall

"Vem eru din satan som pissar breve e ögat ditt skevt eller picken din sne ställ dig på knä o läggén på kant så strilar nog strålen i vattnet galant" -Städgruppen

Bizzy

Hallo bloggens alla läsare!

Har varit väldigt upptagen de senaste dagarna och bloggandet har inte blivit prioriterat. Mycket jobb och annat. Nu är jag iallafall tillbaka i Killstad igen efter nästan en vecka hemma i Kumla/Örebro =)

Idag har jag varit på hockey och sett Färjestad-Skellefteå. Dålig match, dåligt med folk och dåligt resultat. SAIK vann med 2-3! Ännu värre var att Jocke skulle hämta mig efter matchen runt 21:15 men jag skulle sms a honom när det var ungefär 15 minuter kvar av matchen. Mobilen min hade dock dött så något sms kunde jag inte skicka och fick därför stå ute och frysa i en timme innan Jocke kom! Det var väldigt kallt utan jacka, handskar och långkallingar men hemma igen med en varm kopp choklad så var man i form igen! =)

Får skriva lite mer imorgon och även lägga upp lite bilder för nu måste jag sova! Skola idag från 09:40-17:20 och imorn 08:30-17:00(??) Fiskdissektion väntar igen!

Sov gott!

Färjestadsspelare deppar efter förlust..

Supersize me

Det blir ont om bloggande när dagarna är fullspäckade. Jag åkte hem till Kumla i tisdagskväll och hade jobb igår, onsdag och resten av veckan visste jag egentligen inte så mycket vad jag skulle göra mer än att åka på morfars 70års kalas och vara med Marie den tid hon kunde. Nu sähär på torsdagkvällen har jag jobbat 09-19 både onsdag och torsdag och det blir så även imorgon fredag. Har även fått jobb på lördag och söndag men lördag får jag nog allt ta och stå över.

Synd att jag glömde ta med mitt usb jox för att föra över bilder från mobilen för igår när jag åkte till jobbet körde jag fast utanför parkeringen vid jobbet! Fick gå in på jobbet, hämta en skyffel och skyffla fram bilen vilket tog nästan 20 minuter innan jag kom loss! Det är sjuka mängder snö! Har aldrig varit med om mer snö!!! =P Men nu får det gärna vara nog! Ska försöka ladda upp bild om några dagar på incidenten ;-)

Kollade på Supersize Me igår.. Ja jag vet att den är "gammal". Men hade faktiskt inte sett den och den var jäkligt skrämmande. Äta på McDonalds i 30 dagar är konstaterat jäkligt dåligt för ens kropp! Konstigt va? Och ännu mer illa. Salladen som serverades på McDonalds "restauranger" i USA innehöll mer kalorier än en big mac. Illa illa.

Nu ska jag nog titta på en film och imorn kväll åker jag hem till Marie =)

Dissektion!

Hemma i Kumla igen efter knappt två dagar i Killstad! Blev lite ändrade planer då schemat lämnade mycket hemstudietid =P Så imorgon ska jag jobba 09:00-19:15 på Grizzly och på torsdag är det Färjestad-Djurgården på tv som gäller! I övrigt har jag mycket tid över så måste luska ut vad jag ska hitta på =P Några tips? ;-)

I skolan dissikerade vi fisk idag för att kolla fiskarnas organ bland annat och räknade ut en massa olika värden på fisken. Abborre och mört var fiskarna som det karvades i =P Har ju dissikerat ganska många gånger tidigare och i synerlighet fisk eftersom man rensat ett antal genom åren ;-) Nu är ju dissektion inte samma sak som att rensa men nästan! =)

Montag

Hemma efter en skoldag där föreläsningarna handlat om anatomi, fysiologi & systematik hos fiskar! Intressant att få specialiserade föreläsningar om just fisk och inte om något så ointressant som skinnbaggar exempelvis som man läste om på ekologiprogrammet på Gotland!

Nu ska jag göra rent och inreda om lite i mitt akvarium =) Tar nog några timmar eftersom det e ganska stort!

Åker troligtvis hem till Kumla igen redan imorgon för att vi har "hemma-studier" onsdag, torsdag och fredag och endast en timmes lektion i fartygsbefäl på torsdag. Då skulle jag kunna jobba lite mer så man tjänar sig en slant!

Dagens utalande; "Nära är en definitionsfråga" signerat läraren Jocke!