Pluggdagar väntar

Hellu bloggläsare! =)

Sitter och läser på en massa forum om allt möjligt. Det disskuteras verkligen ALLT på internet, och speciellt på flashback där moralen släpps lös totalt när folk disskuterar på forumen :P

40 dagar kvar till Thailand nu! Ska bli sjuuukt kul!

Ahhhh nästa vecka kommer troligtvis beskedet om jag fått stipendiet för en eventuell utlandspraktik i vår!! Spännande spännande!!

Nej nu blir det till att skriva lite engelskt CV och cover letter.. Orkar jag med blir det kanske någon mer rest också. Vore skönt att ligga i fas med allt! =)

Torsk mot SAIK med Dick är kung!

Har nyss kommit hem från hockeyn. Färjestad åkte på stryk mot Skellefteå med 3-4. Men ändå är jag nöjd med matchen! Första gången jag e nöjd ändå efter en torsk tror jag :P Detta beror på att kung Dick Axelsson gjorde ett äkta hattrick, dvs gjorde 3 mål i en och samma period, den tredje perioden! Har aldrig varit med om ett så snabbt hattrick heller. 4min 54 sekunder så hade Dick vänt matchen från 0-4 till 3-4 och dessutom hade han ett skott i stolpen i bytet efter 3-4 målet! :O

Var jäkligt coolt med hattricket från Dick iallafall! Publiken kastade in sina kepsar på isen som man gör i NHL!

Var även och handlade på bergvik köpcentrum innan matchen =) Fyndade massa snygga och billiga plagg! Köpte 5 långärmade skjortor, en kortärmad skjorta, ett par jeans och ett par kostymbyxor för 600:-!!! Helt sjuk rea! Alla skjortor kostade i vanliga fall 399:- :P

Nehepp nu återstår att se vad kvällen har att bjuda på.. Vill så gärna se Saw 3D men ingen verkar vilja följa med mig =( Följer ingen med imorn kväll så går jag banemej själv på måndag! :P

Kung Dick! "VÅRAN DICK ÄR STÖRST I HALLEN!"

Tempel equals shit

Hallo bloggen!

Igår blev det utgång i Karlstad. Besökte Tempel. Vilket skitställe! Usch.. Allt var ganska fräscht visserligen men något som inte stämde helt enkelt. Dåligt med folk där också =/ Men men.. Kan ju inte vara störtkul varje gång, antar jag?

Idag är det matchdags igen! Färjestad-Skellefteå! Men innan dess ska jag till bergviks köpcentrum och titta efter lite kläder. En klasskompis hade fyndat till grymma priser där igår så får hoppas det finns något över till mig ;)

Vill även gå på Saw 3D ikväll men verkar inte vara någon som vill följa med mig =S Känns lite mobbat att gå på bio själv..

Är riktigt nöjd med nya mobilen!! Iphone 4 är tusen gånger bättre än min förra telefon, Sony Ericsson Satio. =D

Donnerstag

Hallo bloggen!

Idag har jag haft tyska och entreprenörskap i skolan! I övrigt har jag inte gjort så mycket. Tittade på en hockeymatch på tv med ett gäng här på bergsgården nu ikväll. Ska ta och skriva lite på mitt engelska CV nu också =)

I helgen blir det till att se Färjestad-Skellefteå på lördag och antingen imorgon eller på lördag blir det förhoppningsvis till att se Saw 3D =D Sen kan det nog även bli en fisketur någon av dagarna om vädret tillåter =)

Vilken glädje, vilken aggretion.. Vilken jävla match!!

Halloj bloggen!

Har precis varvat ner efter hockeyn med att titta på ett program på fyran om turister i Thailand som hamnat lite i knipa. Rätt kul med sånna "dokumentärer".

Ikväll var det Färjestad-Timrå! Ganska sömning match i 2 perioder, trots 2-2 i mål. Allt hände istället i 3:e perioden. Först gör Färjestad 3-2. Sen får Jonas Frögren (back i Färjestad) in en heeeelt klockren tackling som tar illa på en Timråspelare pga att killen åker med huvudet nere i knävecken, så att säga. Tacklingen tog därför i huvudet och Frögren fick matchstraff.

Uppror på läktaren.. Timrå fick chansen i spel 5-3 i nästan 2 minuter + 3 minuter i spel 5-4.. De borde gjort mål där. Men icke! =D Stämningen på topp igen, tills nästa puckade domslut. Färjestad gör 4-2 och även 5-2, men 5-2 målet döms bort helt felaktigt, och dessutom får en FBK spelare matchstraff! För en situation där en Färjestadsspelare inte ens var på isen vid det tillfället. Ganska rubbat.

Kort och gott var sista perioden en period fylld av glädje vid målen och vid de makalösa räddningarna, men samtidigt fylld av aggretion på den überdåliga domaren för dagen, Patrik Sjöberg. Riktigt gött drag i klacken stundtals i 3:e för att vara så lite folk på plats :P

Nej nu blir det dusch och sen sova! =)

Hemmaplan

Hallo bloggen!

Får ursäkta för att jag inte bloggat de senaste dagarna. Är hemma i Kumla över helgen och har jobbat på Grizzly =) Igår var det middag hemma med Marie och våra respektive föräldrar! Trevligt trevligt. Mycket god mat också! Bra jobbat morsan! ;)

Nu fungerar även min iPhone 4 som den ska också och har fått behålla mitt nr =) 073-9036403 =)

Så imorgon bär det av tillbaka till värmland igen. Blir ev en kortare fisketur, men troligtvis inte. Om inte annat är det hög tid för att börja göra min powerpoint-presentation inför min redovisning av projektarbetet som jag jobbade med i sommras! Blir till att sitta en del nätter den här veckan med det eftersom det är redovisning nästa måndag :S

Har även haft Flougan på besök ikväll. Vi har pillat med att få ordning på visumet inför Thailandsresan om ca 7 veckor!!! Det drar ihop sig! Shit vad kul det ska bli =D

Steker i Thailand, 2008 =)

Skitfiske 2.0

Hej bloggen!

Mitt i veckan och ännu ett skitfiskepass är avklarat. Igår var nämnligen jag och Kenny ute i Klarälven och försökte fiska gädda.. något som tyvärr inte gick speciellt bra, för att inte säga USELT! Först kosta fiskekorten 70kr var, sen kosta det 120kr att låna båt i älven.. Och inte ens ett hugg! Det är riktigt dåligt. Riktigt riktigt dåligt. Speciellt med tanke på att vi inte precis är några amatörer heller.

Men gårdagens glädje kom istället på kvällen. Färjestad vann över serieledarna Luleå med 3-0! Var på plats med Erik & Christian från klassen som hakade på =)

Idag var det kort dag.. vi har mest engelska och tyska de kommande veckorna på schemat. Men även en stor redovisning av vårat SLU-projekt (typ examensarbete). Och imorgon vankas det tyskaprov!

Så nu blir de lite plugg =)

Ha det bäst! =D

/D

Jerkbaitfiske vid ett potentiellt hett gäddfiskevatten

Amatör-SM

Halloj bloggläsare =)

Måndagkväll och en ny vecka påbörjad här i Forshaga. Idag har vi varit lediga så vi tog tillfället i akt att åka ut och fiska, såklart ;) Vädret och ja, egentligen ALLT var emot oss idag.

Dagen började bra. De 2 båtarna vi ville låna var lediga. Men sen tog turen slut. Efter en halvmils färd mot sjön visade det sig att gubben vi var påväg till för att köpa fiskekort hos var borta, så en av våra 2 bilar fick vända tillbaka till Forshaga för att köpa fiskekort.

När allt var löst och båtarna var i vattnet började vi färden ut i sjön. 100 meter.. motorn dör.. soppatorsk! Förbannade gymnasieelever som glömt/struntat i att tanka upp båtarna under helgen! Och när de nycklar vi fått dessutom inte passade för att komma åt bensindunken i båten så fick vi bli bogserade av den andra båten. Det ska tilläggas också att den båtens motor även den var nära soppatorskgränsen.

Väl ute på vattnet blåste det halvt storm! Detta ledde till att vi efter lite krångel endast fiskade ca en halvtimme utan resultat. Sen började det regna och vi begav oss tillbaka igen.

Snacka om en riktig skitfiskedag!

Men men.. kan ju inte gå bra jämt. Nu blir de lite tyskaläsning inför lektionen imorgon =)

Boooring!

Godkväll bloggläsare!

Antar att det bara är jag utav alla människor som sitter och bloggar en fredagkväll! Kvällen blev inte alls som jag tänkt mig. Jag stressade hem från plugget i Forshaga för att vara med Marie ikväll men sen halvvägs hem så fick jag reda på att hon inte kunde vara med mig ikväll för att hon blivit inringd att jobba inatt =(

Grymt trist.. jag som hade tackat nej till att gå ut på krogen ikväll och tackat nej till att följa med och fiska idag efter skolan. Men men.. sånt som händer.

Nu blir det jobb imorn och på söndag! Jävla kyla som redan är påväg :S

Har precis tittat klart på Predators. Den var ingen höjdare :P

Trevlig helg!

Hemgång

Haj bloggen!

Torsdagkväll på bergsgården där jag bor och ettorna har fest, typ! Tror de är lediga imorn så de tar tidig helg den här veckan verkar det som!

Blir till att jobba i helgen på Grizzly =) Hade velat gå på Strömpis imorn kväll då en rätt bra DJ kommer och lirar där! Men men.. man kan ju inte ut och festa varje helg..

Hade tyskaförhör idag och fick VG- så det var kanon! (VG är maxbetyg) =P

Haha! Kul skylt vid Västra Örtern där vi var och fiskade häromdagen =P
Vad menas med den egentligen? xD

Spontanious!

Godkväll!

Igår blev den en spontan utgång på Pitchers i Karlstad! Eller ja, det skulle bli Pitchers men det blev till slut Harrys! Vi var 5 pers från klassen som skulle gå ut och titta på Holland-Sverige! Men guud så dåligt Sverige spelade (som vanligt). Inte mer än rätt med en utskåpning från Holland!

Men kul hade vi ändå! Vi spelade biljard på Harrys och jag vann alla singel- och dubbelmatcher som jag spelade =D Haha! Trots att jag är sämst xD

Idag har det varit skola igen. Engelskan drog igång idag igen. Och nu sitter jag och pluggar tyska för fulla muggar.. Litet läxförhör väntar imorn.

Skönt med sovmorgon imorn iallafall, börjar inte förren 10! =D

Vertical jigging

Hallo bloggen!

Idag var det tänkt att jag skulle sova sisådär hela dagen och slappa för att ta igen all sömn jag gått miste om förra veckan på långberget. Men så blev det inte. Igår kväll blev jag erbjuden att följa med ut och fiska gös tillsammans med en lärare på skolan och några killar i klassen! Självklart nappade jag på erbjudandet!

Sagt och gjort. Vid halv 10 var jag och mina klasskompisar på plats vid skolan för att hämta upp läraren och 2 båtar!
Fisket skulle ske i sjön Västra Örten som jag aldrig fiskat i. Och metoden var den relativt nypåkommna "Vertical jigging" som enkelt sagt går ut på att man fiskar med en jigg rakt ner från båten. Man kastar alltså inte som med vanliga drag.

Eftersom vi var två båtar ut på sjön var det som upplagt för ett krig mellan båtarna om vilka som skulle få flest fiskar! I min båt bestod teamet av Kenny, Johan och jag själv såklart. I båt två var läraren Cornelis, Olle och Micke!

Fisket började bra! Kenny drog på en skaplig gös som kom att bli en av dagens största, ca 1.8-2kg direkt i första nedsläppet.

Och vår båt fortsatte visa fin form. I slutändan kunde vi konstatera att jag knipit absolut flest, jag fick 12 gösar! Kenny plockade 3 och Johan 2 så vi fick 17 gösar i båten medans båt2 endast plockade 2 fiskar! Inte varje dag läraren går ifrån sjön helt lottlös :P

Var en grymt rolig dag som bjöd på mååånga skratt och bra fiske (för min del) :P Bland annat höll vi på att välta 2 kanoter med svallvågor, och även själva välta från svalvågor! Haha!

Jag med min största för dagen =)

Tillbaka!

Hej igen kära bloggläsare!

Nu är jag äntligen tillbaka! Kommer av förklarliga skäl bli ett längre inlägg idag för de som orkar läsa det jag skriver. Ska "kort" försöka sammanfatta vad jag gjort under veckan på Långbergets hotell med klassen den här veckan =)
Totalt avverkades ca 110 arbetstimmar per man under veckan!!

Under utbildningens gång studerar vi en hel del olika sportfiske- och turismämnen som vi även har praktiska moment i utöver teori. Under veckans gång har 3 ämnen ingått. Professionell guidning, Sportfiskemetoder samt Matlagning!

Syftet med den här veckan har varit att ta över ett hotell helt och hållet! Allt ifrån att bädda sängar, fixa till hotellrummen, laga mat i restaurangen, ta hand om de inbjudna fiskegästerna och guida dem i Klarälven i jakten efter harr!

Jakten efter harren!

Vi åkte upp till Långberget i måndags, som ligger i Sysslebäck vilket i sin tur ligger några mil från Trysil. Dagen började med att vi gjorde Tacos till oss 14 pers i klassen som var med under veckan! Klassen delades in i 2 grupper där den ena gruppen höll sig i köket hela dagen medans den andra gruppen befann sig nere vid Klarälven för att "reka" platser för fiske. Helt enkelt leta upp potentiella fiskeplatser dit vi skulle kunna ta med fiskegästerna senare under veckan.

Klassen studerar ett potentiellt hett fiskeställe för harr. Den såkallade "90-gradaren"!

Dagarna började 07:00 på morgonen, och avslutades lite beroende på vilken grupp man var i runt 23:30. Några kvällar på slutet ännu senare än så. Varannan dag var man i köket, och varannan dag ute vid vattnet. Och det var inte precis falukorv och makaroner som stod på schemat!

En dag i köket börjar med att vi hjälps åt att lägga upp skinka, ost, ägg, juice, kaffe, bröd m.m. så det fanns redo ute vid borden i restaurangen för de totalt ca 35 som skulle äta. Direkt efter frukost påbörjades tillagandet av lunchen som vi först tillagade det vi kunde i hotellets restaurang, för att sedan ta med maten ner till älven! Där tillagades allt i en gigantisk gryta! Ena dagen åt vi viltskavsgryta vid älven och en annan dag jambalaya!

Kenny rör om i grytan med viltskav

När lunchen sedan var serverad var det till att snabbt packa ihop grejerna igen för att sticka upp till Långbergets hotell igen, som för övrigt verkligen gör skäl av sitt namn. Det var verkligen ett LÅNGT berg att åka upp för att komma fram till hotellet! När vi väl var uppe igen diskades alla tallrikar och annat som gått åt. Direkt efter det fortsatte arbetet med att duka fram för kvällens middag och självklart även tillaga maten!

Vacker vy från hotellets parkering, högt upp i berget.

Och det var som tidigare nämnt inte vilken mat som helst som skulle serveras. Och speciellt inte de sista dagarna när gästerna också skulle delta i middagarna. Det var mat som i en restaurang säkerligen skulle kosta bortåt 7-800:- per kuvert (per person förrätt, varmrätt & efterrätt). Så vi har fått äta sjukt mycket god mat! Den bästa var nog ändå igår vad det gäller både varmrätt- och efterrätten.

Varmrätten bestod av, på ett förenklat sett sagt, rådjur med hemmagjorda kroketter och någon slags grönsaks/rotfrukts blandning till det. Var grymt gott! Även efterrätten var sagolikt god med hemmagjord jordgubbssorbé, "glasspegelstårta" och 3 andra efterrätter på samma tallrik! Tyvärr har jag själv inte haft tid att ta några som helst kort på maträtterna då det varit tokigt stressigt och mycket att göra i köket! Hell's kitchen light. Men förhoppningsvis så kommer jag över några från någon annan som jag kan lägga upp!

Kocken redogör vad som behöver göras!

Och för den grupp som skulle fiska på dagen så började dagen med att äta frukost såklart, och sen bege sig till olika platser med hjälp av lärare som skjutsade runt oss. Och de sista 2 dagarna guidade vi gästerna till fångster av harr! Var riktigt kul att guida på riktigt! Tyvärr har vattenförhållandet i Klarälven varit åt helvete för högt men lite fisk kom upp ändå!

Hursomhelst, varje guide hade mellan 1-3 personer i sin grupp. Jag hade 3 personer och en av dem utklassade sina kompisar! Han drog totalt 3 harr och en fin öring! Totalt kom endast 5 fiskar upp men fisket var trögt för nästan alla andra också så 5 fisk var iallafall 5 fisk!

Vid lunch samlades vi alla på en plats och åt mat i vid älven innan eftermiddagens fiskepass tog vid.

Harrfiske vid älven

Efter lördagens fisketur med mina gäster blev det lite bastu med mina klasskompisar Erikx2 och Christian C! Men vi hann inte sitta länge innan vi blev uppkallade att rycka in och fixa med dukningen och vikning av servetter.

Och trots en del uttappade öl vid serveringen av servitörerna i den andra gruppen, så var allt mycket lyckat i min mening! Man kan ju inte vara proffs från början och ni ska bara veta hur svårt det är att bära 4 tallrikar med mat, veta om att man inte "får" göra något fel, och dessutom veta om att ens lärare sitter och stirrar på en för att bedöma ens arbete! En stor eloge ändå till de som serverade gästerna under fredagen och lördagen!

Här övas det på att bära 4 tallrikar, helst rakt också så såsen inte rinner ner över gästen ;)

Sammanfattningsvis så har veckan på Långberget innehållit hårt arbete, stress, spänning, skarpt läge och massor av roliga stunder! Vi fick en hel del beröm av både gäster och lärare vilket såklart är jättekul! Det var helt klart värt att jobba 16-17 timmar om dagen! Men nu är man riktigt trött i både kropp och själ.

Jag vill tacka alla klasskamrater i klass KY2 för en riktigt trevlig vecka och för att vi löste uppgiften såpass bra som vi ändå gjorde!

Fler bilder kommer förhoppningsvis om några dagar från veckan.

Nu väntar en mycket välförtjänad pizza!

Under början av veckan hann jag få mina första harrar!
Denna var en av dagens största på 38,5cm! Svårt att ta bra bild när man är själv! =P

Operation Långberget!

Hallå bloggläsare!

Det här blir mitt sista blogginlägg.. iallafall till på söndag! ;) För imorgon bär det av, imorgon åker vi i klass KY2 till Långberget. Ett hotell som vi elever ska ta över och omvandla till ett fiskeanpassat hotell och ta hand om fiskegäster som kommer på torsdag! Det blir en hel vecka med flugfiske, guidning, matlagning på hög nivå och annan service!

Ska bli skitkul verkligen! Även fast jag själv inte är någon inbiten flugfiskare precis så ska det bli riktigt kul ändå =) Så nu blir det uppehåll för bloggen till söndagkväll. Då återkommer jag med en rapport från veckan, förhoppningsvis med lite bilder!

Nu ska jag bara pilla lite med min nya iPhone 4 som kom i dagarna! :D

Ni får allesammans ha en bra vecka!!!

På återseende!

Lyckad kväll!

Tjaao bloggen!

Sitter hemma i Kumla efter en arbetsdag på Grizzly. Igår var det utgång med flugan i Örebro! =D Det var riktigt kul och lyckat! Först var vi till en pizzeria, sen drog vi till Liquid bar för lite öl sen vidare till Strömpis! Var riktigt kul hela kvällen och gott sällskap :D

Sen när det var stängningsdags på krogen så kunde Malin komma och hämta mig =) Ett stort tack för det!!

Tror för övrigt att det var en av de första gångerna då jag inte hittade några fel i DJ mannens spelning på krogen. Mycket bra lirat av mannen bakom båset :P

Så nu är det bara att se fram emot nästa krogrunda i Örebro. Det var riktigt kul så det får bli snart igen!

Nu blir det hockey på tv, Färjestad-MoDo med päronen och grannen :P Ska även ta och bränna ut Fifa11 så jag kan nörda lite i Forshaga när jag kommer tillbaka. =)

Ha en fortsatt kanonhelg!