Jobbstress!

Sicken sjuk arbetshelg! Har varit otroligt mycket folk på Grizzly och troligtvis i alla andra affärer också just den här helgen. Tror inte vi haft så bra siffror sen julhandeln faktiskt! Riktigt mör är man nu =P

Och herregud. Vilka kunder. Tror aldrig mitt huvud kokat så mycket över en kund som det gjorde idag. Jag hade konstant stressjobbat i någon timme för allt folk som var i butiken och ville ha akvariefiskar, fåglar och ja, allt möjligt! Sen när jag tagit betalt av en kund så skulle jag skynda ner till akvarieväggen igen för att jag hade väl sisådär 5-6 familjer väntandes där för att få hjälp. Då rycker en mamma och hennes son tag i min arm.

"Du vi behöver hjälp med den här tandskrapan.. jag hittar inget pris! Det är så rörigt!" Jag försökte snällt berätta att hon fick vänta på sin tur och jag hade kunder före, men det accepterande inte kunden som bestämt ville ha hjälp DIREKT. Jag tänkte väl att det borde gå snabbt att visa på etiketten vad den kostade. Så jag försökte då visa vilket pris som var rätt men en skrapa var inte uppmärkt (vad jag kunde se) och sa då att jag inte visste priset och att hon skulle kolla det i den andra kassan där det var 3-4 pers i kö. Hennes oerhört dryga son fnös bakom ryggen på mig efter varje svar jag kom med precis som om han tänkte "Vilket pucko som inte kan priserna. Amatör!" typ.. Snacka om att jag hade god lust att säga till grabbjäveln (som var typ 15) att han kunde dra.. typ.

Men men. Alla kunder kan givetvis inte vara snälla och förstående..

Köpte även biljetter i torsdagskväll på min väg hem från Fredros till Björn Rosenström och det jävla bandet på Statt i Karlskoga på lördag! =D Så vi blir ett härligt gäng på 8 pers (minst) som åker på lördag! =D Jag, Marie, FLugan, Sofia, Malin F, EmC, JojJo och Carro!

För er som inte hört den, lyssna på Björn Rosenströms senaste album; Swingersklubb in The Radhuslänga! =D

Lördagkväll

I-landsproblem.. Jag har kommit underfund med att när jag väl skriver i bloggen, så skriver jag allerdess för mycket! När jag läser runt på lite olika bloggar avskyr jag när folk skriver sisådär en halv A4 per inlägg, utan mellanrum i texten dessutom! Bloggar i den stilen läser jag helt enkelt inte.

Idag var det återigen en hel del att göra på jobbet! Och när sista kunden lämnade butiken så sent som en kvart efter stängning så var man rätt mör.. Trots det har jag kännt mig smått rastlös under kvällen! Vanligtvis har jag väldigt lätt för att bara låta timmarna gå på kvällen framför datorn eller någon film. Men ikväll har tiden gått lååångsamt och det känns som om man klickat sig in på FB typ 50 gånger för att se om någon uppdaterat sin status eller nått. Vilket liv!

Fan! Jag vill göra så mycket grejer. Och prova på så många saker. Men tiden räcker inte till. Pengar räcker inte till. Någon som känner igen sig i situationen? xD

Toppen.. fick i veckan reda på att jag inte kommer kunna åka på Volbeat i Göteborg som jag bokat biljetter till =( Det krockar med ett av de viktigaste momenten på hela min utbildning i skolan.. det kan jag bara inte missa. MEGASYND! =(

Låttips: Volbeats nya singel "Fallen". Finns på Spotify! Sjuuukt bra!

Blir Guidning m.m. istället för Volbeat

Hard work work!

God fredagskväll bloggen!

Antar att jag är en av de få mobbade som sitter och bloggar 22:30 en lönefredagskväll.. men men =)

Igårkväll kom jag hem från min vistelse i Fredros. Hade lagom hunnit packa in grejerna i huset och duschat innan det var dags för att lägga sig. Idag var det nämnligen dags för jobb på Grizzly 09:30-19:30! Och så jag fick jobba!

Satan i gatan vad folk det var idag! Jävlar i mig! Var bra länge sedan jag tjände att "Fan, idag får man minst sagt slita för lönen!" Men dagen gick ganska bra ändå :) Men pallade inte att laga mat när jag kom hem så det blev en kebabtallrik från kära Aramis

Imorn väntar mera jobb på Grizzly! Imorn blir första jobbdagen med den hyfsat nya extrajobbaren Annie. Det går nog bra!

Var även in på en blixt-visit på Jaktia idag för att köpa ett par nya fiskebrallor med regnbyxe-effekt.. Hade först hittat ett par som jag gillade och de passade bra! Men det blev ändå till att jag böt till ett par andra i samma storlek och av samma märke. Därför provade jag heller inte byxorna förrens nu ikväll när jag kom hem och givetvis var de för SMÅ! FAN! Behöver verkligen ett par på måndag när nya praktiken påbörjas.. men men.

Nu blir de duscha och packa upp lite jox!

C&R i Fredros!

Öringfrossa

Hallå bloggen!

Lördag eftermiddag och jag sitter på den lilla uteplatsen till lägenheten där jag bor nu under min LIA på fredros. Solen är påpassligt framme vilket även vinden tyvärr är. Men trots det är det skönt att kunna sitta ute i t-shirt, shorts och med en kopp kaffe vid datorn. Antar att dessa dagar snart är över för iår.. För snart vankas kallare väder, vissna löv och feta gäddor!

Idag har vi varit runt och kollat båtar, motorer och sagt Hejdå, Auf Weidersehen, Good bye och vad man nu kan säga till de gäster som idag avslutar sina vistelser här i Fredros. Några nya ansikten har redan trillat in och imorn kommer fler familjer.

Imorse fick vi även se något så sjukt ovanligt som en spöfångad öring på 8kg fördelat på 84cm! Då är det insjööring vi snackar om här! Eller nåja, vi fick se den efter att den blivit filéad av några tysk/tjeckiska gäster. En sjukt fin fisk tycks det ha varit och i den storleken är antalet extremt fåtaligt. Nu på eftermiddagen har jag även tagit ut otoliterna ur öringen för att förhoppningsvis kunna bestämma hur gammal fisken är när vi kommer tillbaka till skolan igen där det finns mikroskåp. Det ska också tilläggas att SAMMA gäster bara några veckor/någon månad tidigare fångat en gädda på 16kg (något mindre tror jag enligt bilder) och en på 12kg! Sjukt vilken utdelning gästen haft. Han kan inte ha gjort mer än 20-30 fiskepass MAX och ändå fått den utdelningen. Helt sjukt är det.

Ikväll vet jag faktiskt inte riktigt vad som vankas. Vi fiskar alla dagar efter jobbet vanligtvis men idag blåser det lite väl mycket.. så vi (jag och christian) funderar på att åka till Tvällen där det finns en viltrestaurang som ska vara väldigt bra! De har bland annat älg, rådjur, björn m.m. på menyn så kanske blir det en tur dit! Alla kunder som jag pratat med har varit väldigt nöjda med maten där och det är ju inte var dag man har möjlighet att äta björn precis!

8 kg insjööring!

Det tas fin borre i Treen!

Abborre 1,1kg!

Godkväller bloggen!

Får återigen be om ursäkt för att jag skriver så sällan. Men jag pallar inte att vänta 5-10 minuter varje gång jag ska in på blogg.se för att överhuvudtaget kunna skriva något :S

De senaste dagarna har det varit bäverguidning, fiskeguidning och en massa annat fixande runt omkring i området. Idag har jag även använt motorsåg för första gången i livet tror jag! Haha! Det gick bra iallafall, man kände sig som en kvinnerstaskogare för en kort stund idag ;-)

Efter jobbet så stack jag som vanligt ut och fiskade. Idag helt själv eftersom varken Niclas eller Christian var hemma på eftermiddagen/kvällen. Här uppe i Fredros har det visat sig att livebait (levande betesfisk) är 1000 gånger bättre än allt annat och en dag ute på sjön utan betesfisk sänker förhoppningarna rejält. Idag hade jag bara 4 betesfiskar (Ca 20 minst är att rekommendera) och givetvis rök mina fiskar som smör i solsken!

Första hugget resulterade i att abborren i andra änden snodde min betesfisk. FAN tänkte jag och kastade ut min andra fisk. Började kasta med ett annat spö under tiden innan flötet dök igen, även den snodde min betesfisk! JÄVLA SKIT började jag tänka då.. Men sedan släppte olyckan, och det rejält!

Under den kommande timmen landade jag min årsbästa abborre på 1,1kg och även 6-7 borrar till med mycket fin snittvikt! Jag löste problemet med betefisk genom att meta lite småborre på ett grund och även kasta en del med popper. Poppern gav mig 1,1an idag! =)

På måndag kommer hela nya klassen YH1 Sportfiske (samma som jag går, fast nu i 2an). Det ska hit på en slags introvecka och jag ska vara med och hjälpa dem med fisket och så här. Ska bli riktigt kul att lära känna folket och många av dem kommer jag bo tillsammans med tills i vår, eftersom jag flyttar in på Bergsgården i Forshaga där många andra från min klass redan bor.

Update

Bloggtorkan håller tyvärr i sig.. Hursomhelst flyter dagarna på här i Fredros! Igår var det jobb på dagen med att laga trasiga vägar och annat som tagit skada av de otroliga mänger regn som kom i förrgår! Översvämningar här och där :S

Igårkväll var vi ute och fiskade kräftor med Björn's (chefen) son Daniel. Riktigt kul! Vi fick dock gå upp halv 6 imorse för att vittja burarna ;P Sen var vi även med och kokade dem på morgonen idag =)

I övrigt fiskar vi nästan varje dag, och igår var vi in till Arvika för att se Färjestad-Djurgården i försäsongens andra match. Färjestad vann med 2-1 så det var bara bra!

Imorn väntar guidning för både mig, Christian och Niclas med olika engelska familjer i fiske! Ska bli skitkul! Och sen följs det upp med bäversafari på tisdag med den engelska familj jag ska ut med imorn =)

Nu blir det lite film sen åka och hämta Niclas i Arvika som varit ledig i veckan.

Ha det bra!

PS. Bilder kommer komma från Fredros.. men då min dator inte pallar läsa minneskorten från en av mina kameror så får det vänta tills jag kommer hem om knappt 2 veckor =)

Lyckad älgsafari

Hej bloggen!

Är precis hemkommen från en lyckad "älgsafari" med TYSKAR! 3 tyskar var med och vi åkte en tur genom skogen runt Fredros. Vid en av de sista potentiella platserna för att se älg så var lyckan framme. Hoppet började sina för min del men rätt var det var hoppade en ungtjur upp 10 meter från bilen och kvällen var räddad! Tyskarna blev glada och så även jag.

Har även hunnit fiska en del men inga större bitar har kommit upp.. Idag har vi dock byggt klart en mörtstuga som ska provas i dagarna =P För här uppe är det en sak som gäller, och det är LEVANDE BETESFISK när man fiskar abborre.. de totaldissar dragen känns det som. Nåja, man får några enstaka med drag men betesfisk är helt outstanding!

På lördag är det dags för första matchen med Färjestad för säsongen! Är väldigt taggad trots att det bara är en försäsongsmatch.. Färjestad-Djurgården i Arvika.

Och Ja, Robin Rahm är en jävla skithög! =)

På plats i Fredros!

Hallå bloggen!

Nu befinner jag mig på Fredros Gård, en fiske/naturcamp 3 mil öst om Charlottenberg.. typ. Så det är rätt nära till den norska gränsen härifrån de nordvästra värmländska skogarna!

Jag får be om ursäkt för att det blir dåligt med bloggande men det beror på att jag inte har tillgång till internet här. Just nu har jag lånat ett mobilt bredband så jag kunde komma åt internet =P

De första dagarna här har bestått av att bygga klart en stor bastu, göra en brygga, klippa gräs och en del annat. Igår var jag även ute på min första guidning för den här gången. Inte i fiske dock, utan i bäversafari!

Guidningen var mycket lyckad med en familj med mamma, pappa och 3 barn från Skottland. Vi hade turen att se bäver 2 gånger på olika platser och dessutom se den på väldigt nära håll! De var mycket nöjda vilket såklart var oerhört kul! =D

Fisket då? Jo det har hunnit bli några pass. För mig har det inte riktigt lossnat ännu men för killen som jag jobbar med här, Niclas, som tidigare även han gått på Sportfiskeakademin (gick ut iår), har det gått desto bättre! Flera fina abborrar har landats och satts tillbaka. 2 personbästa har han noterat inom loppet av 3 dagar! Tyvärr har vi inte haft någon våg med oss men vi uppskattade den största till omkring 1,2 kilo fördelat på 43cm om jag nu inte minns fel =)

Nu ska jag ut och fiska betesfisk för morgondagen då det troligtvis blir mera abborrfiske frammåt kvällen!

Niclas med mycket fin borre!

Bye bye Kumla!

Godkväller bloggläsare!

Nu har jag avslutat en helg med jobb på Grizzly och idag var det MYCKET folk i butiken! Väldigt mycket stundtals.. ska tilläggas att vi bara är 2 som jobbar på helger oftast, så även idag. Och som det kändes så hade det behövts åtminstone 2 till för att täcka upp behovet under dagen =P

Hursomhelst. Nu har jag precis packat klart alla fiskeprylar, kläder m.m. som jag ska ha med till Fredros! För imorn bär det av och jag blir borta till den 26:e augusti. Så ni som försöker nå mig på mobilen kommer inte ha någon vidare framgång, då Comviq som jag har inte har täckning där uppe =P Jag kommer dock ha ett annat telefonnummer som jag återkommer om när jag väl är där.. Telia =) För de har iaf täckning där! Sen hoppas och tror jag att jag kommer ha tillgång till internet också för det hade jag förra gången där så jag hoppas på att det är så även denna gång.

Nu ska jag duscha och plocka lite med det sista.

Ha det bra allesammans! :D

Vackra vyer från sjön i Fredros =)